مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 6 مرداد 1400 ساعت 05:402021-07-28سياسي

هورامان ثبت جهانی شد


منظر فرهنگی هورامان روز سه شنبه در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر فوجوی چین بررسی شد و به ثبت جهانی رسید.

شواهد تاریخی و قدمت بالا، سبک خاص معماری، نوع سبک زندگی روستانشینان و جاذبه های متنوع دیگر منطقه هورامان، باعث شده تا از سال 1395 بحث جهانی شدن منظر فرهنگی این منطقه مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شود و امروز در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که این روزها در شهر فوجوی چین در حال برگزاری است پرونده هورامان بررسی و با ثبت جهانی منظر فرهنگی آن موافقت شد.

این منطقه استان های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی گیرد که در کردستان، بخش هایی از شهرستان سنندج و کامیاران و بخش عمده ای از سروآباد و مریوان و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود و پاوه به صورت کامل و بخش هایی از روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می شود.

بر اساس بررسی های صورت گرفته هورامان بیش از 700 روستا را در این 2 استان غربی ایران شامل می شود، اما در حال حاضر حدود 60 روستای آن به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پله کانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است که همواره مورد توجه گردشگ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هورامان ثبت جهانی شد

هورامان ثبت جهانی شد