مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 5 مرداد 1400 ساعت 19:252021-07-27سياسي

برگ بَرنده «هورامان» چه بود؟


هورامان یا اورامانات که با ساخت وسازهای مخرب در بافت سنتی روستاهایش مواجه است، چگونه رأی مثب یونسکو را برای ثبت در فهرست میراث جهانی گرفت؟ - هورامان یا اورامانات که با ساخت وسازهای مخرب در بافت سنتی روستاهایش مواجه است، چگونه رأی مثب یونسکو را برای ثبت در فهرست میراث جهانی گرفت؟ چند سال پیش، قبل از آن که ارزیاب ایکوموس (شورای بین المللی بناها و محوطه ها و بازوی مشورتی و تخصصی یونسکو در ثبت و محافظت از میراث جهانی) به ایران بیاید، نگرانی هایی درباره اثر ساخت و سازهای مخرب در بافت سنتی شهر اورامانات تخت و روستاهای اطراف آن، در فرآیند ثبت جهانی این پرونده ایجاد شده بود.

این نگرانی ها حتی حالا هم که این منطقه ثبت شده است وجود دارد، مخصوصا با وجود طرح های هادی روستاها و بنیاد مسکن در نماسازی یکدست که ممکن است در معماری خاص این منطقه خللی وارد کند.

با وجود چنین دغدغه هایی، چگونه یونسکو و ایکوموس به ثبت جهانی منطقه هورامان/اورامانات رأی مثبت دادند؟ مصطفی پورعلی ـ مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی ـ در این باره به ایسنا گفت: منظر فرهنگی هورامان/اورامانات براساس دو معیار 3 و 5 ثبت شد.

دستورالعمل اجرایی یونسکو شش معیار برای آثار فرهنگی و تاریخی و چهار معیار برای آثار طبیعی درنظر گرفته است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برگ بَرنده «هورامان» چه بود؟

برگ بَرنده «هورامان» چه بود؟