مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 2 تیر 1400 ساعت 10:252021-06-23اقتصادي

رگ های آبی بیرجند آخرین نفس را می کشد


دبیر پنجمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران گفت: بررسی های علمی نشانگر آن است که خراسان جنوبی یکی از استان هایی است که بیشترین تاثیرگذاری را از شرایط اقلیمی و کمبود آب داشته باشد اما با وجود این سطح آب سفره زیر زمینی به دلیل برداشت بی رویه در دشت بیرجند .

- علی شهیدی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: کمبود آب در استان سبب خشک شدن چشمه ها ، قنات ها ، چاه ها و رودخانه های فصلی شده است  که شور شدن آب را به دنبال دارد و بهره برداری بی رویه از سفره آب زیر زمینی سبب کاهش کمیت و کیفیت آب در استان شده است.

وی آب و خاک را دو عامل اصلی توسعه خراسان جنوبی دانست و افزود: با وجود کمبود آب در دهه های اخیر برای حفر خیلی از چاه ها در مناطق ممنوع مجوز داده و برداشت بی رویه از آب چاه ها سبب افت  سالانه به طور متوسط 73 سانتی متر سفره آب زیر زمینی در دشت بیرجند شده و با تخلیه آب زیر زمینی نشست زمین در استان آغاز شده است و این موضوع نفوذ ناپذیری زمین را به دنبال دارد که موجب  وقوع سیل های مهیب و  آسیب به مزارع کشاورزی و.

می شود.

به گفته وی الگوی کشت صحیح متناسب با منابع آب در استان وجود ندارد وطی دو سال گذشته خراسان جنوبی جزو استان های صادر کننده آب مجازی بوده که راهکار آن جایگزینی گیاهان کم آب بر به جای گیاهان پر آب بر است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رگ های آبی بیرجند آخرین نفس را می کشد

رگ های آبی بیرجند آخرین نفس را می کشد