مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 2 تیر 1400 ساعت 03:252021-06-23اجتماعي

جلوه گری رنگ و نقش در لباس سنتی قوم قزلباش


البسه محلی باگذشت زمان از شئون مختلف زندگی همچون اعتقادات، آداب و رسوم، طبقات اجتماعی، شرایط تاریخی و غیره اثر پذیرفت که به راستی می توان تمامی فرهنگ یک سرزمین را در پوشاک مردم آن جلوه گر دانست.

- ایسنا/گلستان البسه محلی باگذشت زمان از شئون مختلف زندگی همچون اعتقادات، آداب و رسوم، طبقات اجتماعی، شرایط تاریخی و غیره اثر پذیرفت که به راستی می توان تمامی فرهنگ یک سرزمین را در پوشاک مردم آن جلوه گر دانست.

رنگ، شکل و دوخت هر تکه جامه نقش و معنای فرهنگی به خود گرفت.

امروزه هر پاره از پوشاک و آرایه های مربوط به آن ها بنا بر ویژگی های فرهنگی جامعه ای که در آن به کار می روند، به صورتی رمزگونه، مفاهیمی را می رسانند.

مردان قزلباش هم لباسی از ابریشم دست بافت به رنگ قرمز به تن می کنند از جمله پیراهن قرمز (کُینَک) یا پیراهن کرم رنگ ابریشمی (آق تافتان)، سربندی ریشه دار (آله کالاخه)، شال کمر (بَل قورشاق) که ادامه شال از پشت کمر آویخته می شود و شلواری (تامان) با پارچه ابریشمی به نام آلاق بالاق با نقوشی از راه راه سیاه وسفید یا با پارچه پشمی دستباف (چوخا)، جلیقه یا کت پشمی، پا پیچی (دولاق) از جنس پشم با عرض کم و به طول یک متر و نیم که به دور ساق پا می پیچند و پاپوشی که به نام چاروق به پا می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جلوه گری رنگ و نقش در لباس سنتی قوم قزلباش

جلوه گری رنگ و نقش در لباس سنتی قوم قزلباش