مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 31 خرداد 1400 ساعت 11:252021-06-21سياسي

اولین آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در سوادکوه کشف شد


سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید از کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلا ارفه ده شهرستان سوادکوه خبر داد.

- به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی عابدینی عراقی سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: این پروژه با مجوز پژوهشگاه از اوایل ماه جاری در تپه کلاً ارفه ده آغاز شده و در حال انجام است.

او افزود: این کاوش در راستای فعالیت های پژوهشی پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید و آثار وابسته آن برنامه ریزی شده است.

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید اظهار کرد: در کاوش تپه کلاً در روستای ارفه ده سوادکوه یک بنا با پلان مشابه با چهارطاقی های زمان ساسانیان که در دیگر مناطق قلمرو این امپراتوری وجود دارد به دست آمده است.

او با بیان اینکه این بنا به مساحت حدود 300 متر مربع و با مصالح سنگ و آجرهایی به ابعاد 48 در 48 در 8 سانتیمتر ساخته شده تصریح کرد: در مرکز این بنا یک آتشدان با تزیینات گچی کشف شد که کاربرد مذهبی این بنا را به اثبات می رساند.

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید با اشاره به شواهد معماری و سفالین، این آتشکده که نشان می دهد تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار می گرفته و در چندین مرحله الحاقاتی به آن افزوده شده اظهار کرد: این اثر در فاصله 5 کیلومتری غار تا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اولین آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در سوادکوه کشف شد

اولین آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در سوادکوه کشف شد