مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 27 خرداد 1400 ساعت 04:202021-06-17اقتصادي

عوامل محیطی ناپایداری سرزمین چه تاثیری بر بیابان زایی دارد؟


تغییر کاربری اراضی و بهره برداری بیشتر از توان طبیعت در اکوسیستم های مناطق خشک و نیمه خشک، باعث افزایش روند پدیده بیابان زایی شده است و برنامه ریزان بیابان همواره با فرایندهای پیچیده اکولوژیکی مواجه اند.

- ایسنا/خراسان رضوی تغییر کاربری اراضی و بهره برداری بیشتر از توان طبیعت در اکوسیستم های مناطق خشک و نیمه خشک، باعث افزایش روند پدیده بیابان زایی شده است و برنامه ریزان بیابان همواره با فرایندهای پیچیده اکولوژیکی مواجه اند.

بنا بر این پژوهش، تغییر اقلیم و خشکسالی های متاثر از آن نیز باعث تشدید این موضوع شده است؛ به گونه ای که براساس آخرین آمار سازمان ملل، 164 کشور جهان با پدیده تخریب سرزمین و بیابان زایی به طور جدی با آن مواجه اند.

محققان در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل محیطی ناپایداری سرزمین و پتانسیل بیابان زایی آورده اند نواحی خشک و نیمه خشک که بیش از 44 درصد سطح اراضی جهان را به خود اختصاص داده، زیستگاه یک بیلیون نفر از مردم دنیا به شمار می روند.

این پژوهش توسط غلامرضا زهتابیان استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، علیرضا مقدم نیا دانشیار دانشکده منابع طبیعی، حسین آذرنیوند استاد دانشکده منابع طبیعی، علی اکبر نظری سازمانی دانشیار دانشکده منابع طبیعی و علیرضا نژاد محمد نامقی دانشجوی دکتری دانشکده منابع طبیعی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عوامل محیطی ناپایداری سرزمین چه تاثیری بر بیابان زایی دارد؟

عوامل محیطی ناپایداری سرزمین چه تاثیری بر بیابان زایی دارد؟