مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 26 خرداد 1400 ساعت 10:102021-06-16اقتصادي

وابستگی به درآمد نفتی، افزایش تورم و تشدید اختلاف طبقاتی


گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی؛ بیماری هلندی یک مفهوم اقتصادی است که تلاش می کند رابطه بین بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی و رکود در بخش صنعت را توضیح دهد.

- از آنجا که صنایع داخلی هم در اثر همان سیاست های گذشته فلج شده اند، قادر به پاسخگویی به تقاضاهای جدید نیستند و اقتصاد را در ابتدا ناکارآمد و سپس فلج می کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو ، حجت الاسلام سیدمحمدحسین راجی؛ بیماری هلندی یک مفهوم اقتصادی است که تلاش می کند رابطه بین بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی و رکود در بخش صنعت را توضیح دهد.

این مفهوم بیان می دارد که افزایش درآمد ناشی از منابع طبیعی می تواند اقتصاد ملی را از حالت صنعتی بیرون بیاورد.

این اتفاق به­ علت کاهش نرخ ارز یا عدم افزایش آن در حد نرخ تورّم صورت می گیرد و در نهایت بخش صنعت را در رقابت ضعیف می کند.

در­حالی­ که این بیماری اغلب مربوط به اکتشاف منابع طبیعی می شود، می تواند به هر فعالیت توسعه ای که نتیجه اش ورود بی رویه ارز خارجی می شود ، مربوط گردد؛ مانند نوسان شدید در قیمت منابع طبیعی، کمک اقتصادی خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی.

به زبان ساده، این عارضه زمانی رخ می دهد که درآمد یک کشور بر اثر عوامل فصلی به­صورت ناگهانی افزایش می یابد و متولیان اقتصاد کلان (د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وابستگی به درآمد نفتی، افزایش تورم و تشدید اختلاف طبقاتی

وابستگی به درآمد نفتی، افزایش تورم و تشدید اختلاف طبقاتی