مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 25 خرداد 1400 ساعت 06:352021-06-15پزشكي

نقش عوامل قارچی مولد لکه برگی خرما در استان هرمزگان


محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: لکه برگی خرما در استان هرمزگان یکی از شایع ترین بیماری های این محصول است.

- در مورد لگه های مشاهده شده بر روی برگ درختان نخل در هرمزگان بیان داشت: طی سال های گذشته، لکه برگی های درختان خرما به عنوان یکی از مهمترین و شایع ترین بیماری های این محصول در بسیاری از مناطق کشت خرما در استان هرمزگان شناخته شده اند.

محقق بخش گیاهپزشکی این مرکز گفت: علائم بیماری لکه برگی درختان خرما شامل ایجاد لکه هایی به طول یک میلیمتر تا چند سانتیمتر روی برگچه هاست که به وسیله رگبرگ ها محدود می شوند.

به گفته وی، رنگ لکه ها از قهوه ای روشن تا سیاه متغیر است و در برخی موارد لکه ها به وسیله هاله زرد رنگی احاطه شده که در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مساعد برای گسترش بیماری، لکه ها به یکدیگر می پیوندند و بخش های وسیعی از سطح برگ ها را فرامی گیرند.

گودرزی تشریح کرد: در این صورت است که علائم سوختگی روی برگ ها مشاهده شده که علاوه بر برگچه ها، روی محور اصلی برگ و دمبرگ ها نیز به صورت لکه های مدور تا نامنظم به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه مشاهده می شوند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات افزود: به منظور سبب شناسی بیماری لکه برگی خرما، طی سال هال 1396 تا 1398، نمونه های برگ درختان خرما دارای علائم لکه برگی از مناطق مخت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نقش عوامل قارچی مولد لکه برگی خرما در استان هرمزگان

نقش عوامل قارچی مولد لکه برگی خرما در استان هرمزگان