مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 خرداد 1400 ساعت 05:352021-06-14پزشكي

آیا اهداء خون سبب کاهش عملکرد ورزشی زنان می شود؟ 


اهداء خون فرآیندی است که از اهداکننده به طور داوطلبانه خون گرفته می شود و برای استفاده جهت تزریق در آینده، در بانک خون ذخیره می شود.

- ایسنا/خراسان رضوی اهداء خون فرآیندی است که از اهداکننده به طور داوطلبانه خون گرفته می شود و برای استفاده جهت تزریق در آینده، در بانک خون ذخیره می شود.

بر اساس این پژوهش، انگیزه افراد برای اهداء خون ممکن است بُعد درمانی و پیشگیری از بیماری داشته باشد یا به منظور انجام یک عمل نیکو و خداپسندانه صورت گیرد.

به نظر می رسد اهداء خون سبب ایجاد یک سری تغییرات در عملکرد بدن، شاخص های خونی، فیزیولوژی و جسمانی می شود.

محققان در پژوهشی با عنوان تاثیر اهداء خون بر برخی شاخص های خونی و عملکرد ورزشی در زنان فعال و غیر فعال از نظر بدنی آورده اند، کاهش ذخایر آهن در اهدا کنندگان خون با تکرار بالا، فعالیت آنزیم سوپر اکسید دسموتاز را افزایش و تنش اکسیداتیو و پراکسیداسیون چربی ها را کاهش می دهد.

این پژوهش توسط محمد اسماعیل افضل پور دانشیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه بیرجند، محبوبه افضل پور کارشناس ارشد تربیت بدنی آموزش و پرورش و اصغر زربان دانشیار گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده که نشان می دهد، بین کاهش وضعیت آهن و فراوانی اهداء خون در سال رابطه مشاهده شده؛ به طوری که یک بار اهداء خون در سا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا اهداء خون سبب کاهش عملکرد ورزشی زنان می شود؟ 

آیا اهداء خون سبب کاهش عملکرد ورزشی زنان می شود؟