مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 اردیبهشت 1400 ساعت 05:252021-05-16سياسي

ابررایانه ملی سیمرغ رونمایی شد/تحلیل کلان داده و هوش مصنوعی با سرعت زیاد


ابررایانه ملی سیمرغ که قابلیت های متعددی چون تحلیل کلان داده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و تحلیل داده های ژنتیک دارد امروز افتتاح شد.

- ، ابر رایانه ملی سیمرغ امروز با حضور محمد جواد جهرمی وزیر ارتباطات، احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ساختمان ترنج دانشگاه امیرکبیر رسما رونمایی شد.

توان پردازشی فعلی ابررایانه بیش از یک پتافلاپس (یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور 64 بیتی در ثانیه) است که با 500 پتافلاپس در روز افتتاح کار خود را آغاز کرد و بعد از دو ماه در پایان فاز اول با ظرفیت کامل به کاربران خدمات ارائه خواهد کرد.

ظرفیت پردازشی این ابر رایانه تا 5 پتافلاپس با استفاده از زیرساخت فعلی (در مرحله دوم) و تا 10 پتافلاپس در فازهای بعدی قابل افزایش خواهد بود که چند هزار برابر سریع تر از پرقدرت ترین رایانه های رومیزی خواهد بود.

همچنین توان پردازشی فعلی ابریارانه در کاربردهای فوق سریعی که نیاز به دقت محاسبات 64 بیتی ندارند(مانند هوش مصنوعی یا یادگیری عمیق) تا انتهای فاز اول برابر با 20 پتافلاپس خواهد بود.

قابل ذکر است این ابر یارانه که در فاز اول بهره برداری شده حدود 12 برابر از قوی ترین ابر یارانه کشور که در سال 1390 توسط همین تیم افتتاح شد سریع تر عمل می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابررایانه ملی سیمرغ رونمایی شد/تحلیل کلان داده و هوش مصنوعی با سرعت زیاد

ابررایانه ملی سیمرغ رونمایی شد/تحلیل کلان داده و هوش مصنوعی با سرعت زیاد