مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400 ساعت 08:452021-05-11اقتصادي

زوال خاک فاجعه بارتر از ورشکستگی آبی/ 25 درصد منابع آب تجدیدپذیر نابود شده است


به دلیل سوء مدیریت، تغییرات اقلیمی، توسعه غیر اصولی، برداشت بی رویه و توسعه پدیده فرونشست زمین در دشت های کشور، حدود 25 درصد از منابع آب تجدیدپذیر کشور نابود شده است.

- مصطفی فدایی فرد، کارشناس حوزه آب در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مقوله ورشکستگی آب (زمانی که میزان مصرف آب بیش از منابع قابل بهره برداری آب باشد) شامل وضعیت بحرانی حجم منابع آب تجدیدپذیر و استراتژیک زیرزمینی نیز می شود، گفت: از وضعیت ورشکستگی آبی وخیم تر و نگران کننده تر، اُفت شدید کیفیت شیمیایی منابع آب و به خصوص منابع زیرزمینی است که منجر به کاهش کیفیت خاک هم می شود.

هرچند افت شدید سطح آب زیرزمینی موجب فرونشست های فراوان و نابودی مخازن آب زیرزمینی می شود و بازگشت ناپذیر و به تنهایی نیز فاجعه بار است ولی اُفت شدید کیفیت شیمیایی منابع آب، نه تنها آب تجدیدپذیر باقی مانده را غیر قابل استفاده می کند بلکه باعث آلودگی خاک هم می شود که در نوع خود جبران ناپذیر است.

وی افزود: بی توجهی به وضعیت وخیم فرسایش خاک در کشور نیز مزید بر علت شده و در نهایت هم افزایی و تلفیق تبعات کاهش کمی و کیفی منابع آب و خاک منجر به ورشکستگی محیط زیست می شود.

کرونا به دادِ محیط زیست رسید / ‏‬ تبعات مخرب زوال منابع آب فدایی فرد با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه جامعه بین المللی از جمله


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زوال خاک فاجعه بارتر از ورشکستگی آبی/ 25 درصد منابع آب تجدیدپذیر نابود شده است

زوال خاک فاجعه بارتر از ورشکستگی آبی/ 25 درصد منابع آب تجدیدپذیر نابود شده است