مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 20 اردیبهشت 1400 ساعت 02:402021-05-09اقتصادي

مشکل تورم از تراز نبودن تجارت خارجی و بودجه است


ریسه تورم گفتگوی ویژه خبری؛ مشکل تورم ناشی از تراز نبودن تجارت خارجی و بودجه سالانه کل کشور است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ عبدالناصر همتی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: موضوع تورم بسیار مهم است و یک موضوع ساختاری در کشور می باشد که در مقاطعی شوک هایی در آن به دلایل مختلف اعم از کرونا و تحریم و دلایل دیگر ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه باید در ابتدا ریشه تورم را شناسایی کنیم، گفت: ریشه تورم در کشور در چند دهه است که در میانگین بلند مدت تورم 20 درصد بوده و این خیلی بد است البته بسیاری از کشور ها این مشکل را حل کردند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: حل این مشکل به سیاست های کلان اقتصادی بر می گردد و تنها سیاست های پولی نیست و مشکل ناترازی در کشور چندین دهه است که وجود دارد.

همتی با بیان اینکه دو ناترازی مهم در کشور وجود دارد، ادامه داد: اگر این دو ناترازی حل نشود تورم را نمی توانیم ریشه کن کنیم اول ناترازی بین صادرات غیر نفتی و واردات کشور است یعنی واردات کشور باید با صادرات غیر نفتی تراز شود و زمانی که این اتفاق نمی افتد مجبور می شویم از ذخایر ارزی بانک مرکزی و ذخایر ارزی که دولت با فروش نفت دارد مصرف کنیم و این شرایط به خودی خود موجب تورم می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مشکل تورم از تراز نبودن تجارت خارجی و بودجه است

مشکل تورم از تراز نبودن تجارت خارجی و بودجه است