موضوعات داغ: - عادل فردوسي پور - استقلالي ها - عادل فردوسي - متناسب سازي حقوق بازنشستگان - حقوق بازنشستگان - مرحله يك چهارم نهايي جام حذفي - كارشناسي ناپيوسته - متناسب سازي - بهاره كيان افشار - بازنشستگان تامين اجتماعي - نيروهاي ارتش سوريه - سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور - استريل - آبشار ويكتوريا - حكمتيان - مصطفي آجرلو - تبريك سال نو ميلادي - شهر شعر و هنر - شركت فولاد - فرماندار جوانرود - طلادر - جعبه - قيدار نبي

مطالب مرتبط:
تولیدات تصویری جدید فرهنگسرای اندیشه از آموزه های اخلاقی قرآن کریم
نتانیاهو: مخالف فشار ها برای عدم ساخت و ساز در قدس هستیم
یارانه نقدی اردیبهشت دوشنبه واریز می شود
تابلو یادبود نمایشگاه مجازی قرآن رونمایی شد+عکس
ادعای برخی محققان: آمار واقعی قربانیان کرونا در جهان 7 میلیون نفر است
-160 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 19 اردیبهشت 1400 ساعت 21:402021-05-09سياسي

نقدی بر سخنان امیر معزی درباره قرآن و ادعای مسئله ساز بودن آن


به تازگی دکتر محمدعلی امیرمعزی در سخنانی قرآن را متنی مسئله ساز بیان کرده آمد.

قاسم اخوان، متخصص کلام و دین پژوهی نقدی بر این سخنان مطرح می سازد.

- وقایع روز - سرویس فرهنگ و اندیشه؛ یکی از اسلام شناسان و شیعه پژوهان، به نام دکتر محمدعلی امیر معزّی، اخیراً سخنرانی انجام داده اند و در آن قرآن را یک متن مسئله سازی معرفی کرده اند و برای این ادعای خود دلایلی آورده اند که قابل تأمل می باشد، و از نظر منطقی مغالطاتی در سخنان ایشان وجود دارد، برای روشن شدن مسئله به برخی از مدعیات ایشان اشاره می شود و نقدهایی که بر دیدگاه ایشان است مطرح می گردد.

ایشان دلیل به وجود آمدن علوم قرآن را مسئله ساز بودن قرآن می دانند، ایشان در این باره می گوید: یک سری داده های عینی هست که نشان می دهد در اوایل پیدایش قرآن و برای چند قرن برای خود مسلمان هم قرآن کتابی مسئله انگیز بوده است.

کافی است به آثار علوم قرآنی مراجعه کنیم.

خیلی زود، از اواخر قرن دوم هجری، هشتم میلادی، چیزی به وجود آمد به اسم علوم قرآنی که هدف آن این بود که فهم قرآن را برای مسلمانان آسان کند.

اگر ما به رشته های مختلف علوم قرآنی نگاه کنیم متوجه می شویم که چقدر قرآن برای خود مسلمان مسئله انگیز بود نکته ایی که لازم به نظر می رسد به آن توجه شود وصف مسئله ساز و مسئله انگیز بودن است که به قرآن استناد داده می شود دارای ابهام است زیرا مسئله ساز را می توان اینگونه معنا که ریشه به وجود آمدن علوم مختلفی شده است چنانچه در عالم هستی نیز می توان گفت مسئله ساز است زیرا منشاء به وجود آمدن علوم مختلفی شده است.

یکبار مسئله ساز را می توان بکار برد و از آن مشکل دار بودن را فهمید.

البته با توجه به شکل گیری علومی مانند علوم قرآن دلیل بر این است که قرآن نیز مانند عالم طبیعت که منشاء به وجود آمدن علوم مختلفی شده است و هر علمی در صدد ارائه راه حل مسائلی است که برای بشر در ارتباط با فهم جهان می باشد، قرآن نیز زمینه ساز به وجود آمدن علومی است که برای فهم آن لازم است.

امیر معزی بحث از ناسخ و منسوخ را از علوم قرآنی می داند که به وسیله مسلمانان برای پاسخگویی به تناقضات قرآن به وجود آمده است، در صورتی که اگر به خود قرآن مراجعه کنیم مشاهده می شود بحث ناسخ و منسوخ که در قرآن مطرح است و طبق آیه مَا نَنسَخْ مِنْ آیَهٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا (بقره /106)زمینه را برای به وجود آمدن یکی از قواعد علومی فراهم کرده است، یا بحث از محکم و متشابه که در قرآن در آیه 7 سوره آل عمران مطرح است و خداوند می فرماید هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ بر این اساس برخی از آیات محکم و برخی متشابه هستند و ریشه قرآنی دارد و در خود قرآن مطرح شده است.

نکته دیگر اینکه ناسخ و منسوخ داشتن با تناقض تفاوت دارد زیرا در تناقض وحدت شرایط باید و جود داشته باشد اما ناسخ و منسوخ به این معنا است که احکام تابع شرایط می باشد زمانی نباید دست به جنگ بزنند زیرا دربرابر انبوه دشمن، اندک و ناتوانند و ازبین می روند لذا به آنها گفته میشود: کُفُّواْ أَیْدِیَکُمْ (نساء: 77) یعنی: دست از جنگ بازدارید زمان دیگر که توان دفع دشمن را یافتند به آنان گفته می شود: قَاتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللهِ الَّذِینَ یُقَاتِلُونَکُمْ (بقره: 190)یعنی: در راه خدا با آنانکه به جنگ شما می آیند، کارزار کنید اینست معنای ناسخ و منسوخ، یعنی گاهی با تغییر شرایط، احکام تغییر میکنند و این امر، با تناقض تفاوت دارد.

و همچنین اینکه بعضی از آیات از محکمات هستند و برخی از متشابهات با اینکه آیات تناقض دارند تفاوت دارد زیرا تناقض دارای شرایطی است که درباره آیات محکم و متشابه صادق نیست.

3-علاوه بر آنچه که بیان شد در این استدلال ایشان بین انگیزه و انگیخته خلط شده است، زیرا شکل گیری علومی مانند علوم قرآنی برای فهم درست قرآن بوده است و ارائه راهکارهایی که به وسیله آن فهم درست از نادرست تشخیص داده شود مانند علوم ادبی که در آن قواعدی دستور زبان آموزش داده می شود که در آن به بهنر رساندن مفاهیم کمک می کند و فهم هر زبانی مبتنی بر قواعد دستور زبان خاص آن می باشد یا منطق قواعدی آموزش داده می شود که از خطای در فکر جلوگیری می کند به اصطلاح به این علوم، علوم ابزاری گفته می شود علوم قرآنی نیز از جمله این علوم می باشد که به مفسر برای فهم قرآن کمک می کند و از طریق قواعد آن می توان تفسیرهای مختلف را مورد ارزیابی قرار داد.

4-با توجه به عدم توجه به نکاتی که بیان شد مواردی مانند تحریم شراب را از تناقضات قرآن محسوب کرده است و می گوید: قرآن به شراب می گوید نوشیدنی بهشتی است و یک زمانی می گوید می توانید بنوشید ! و در وقت نماز ننوشید در اینجا مغالطه ایی که صورت گرفته در رابطه با لفظ شراب است که در عربی به معنای نوشیدنی است و با آنچه که مست کننده است و در عربی به آن خمر گفته می شود زیرا آنچه که در قرآن آمده است که شراباً طهوراً (انسان/21) در آیه 19 سوره واقعه اینگونه توصیف شده است که لَا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَ لَا یُنزِفُونَ یعنی نه درد سر می آورد و نه مست کننده است.

اما آنچه که مسکر و مست کننده است در عربی خمر گفته می شود و از ابتدا حرام بوده است.

و قرآن می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (سوره مائده/90) و یا در آیه 67 سوره نحل می فرماید: : وَ مِن ثَمَرَاتِ النَّخِیلِ وَ الأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَــرًا وَ رِزْقًـا حَسَنًـا از میوه های درختان خرمـا و انگـور، شما شرابی مست کننده می سازید و روزی نیکو تهیّه می کنید 5-شبهه دیگری که آقای امیرمعزّی گرفتار آن شده اند تقطیع قصص قرآنی در سُوَر مختلف است که در این باره می نویسد: قصّه داود، قصّه ابراهیم و نوح را ببینید انگار پاره پاره شده و در همه قرآن پخش شده است این سخن ایشان در صورتی درست است و به عنوان نقص محسوب می شود که قرآن کتاب قصه باشد، اما با توجه به تأکید قرآن مبنی بر اینکه قصه ها و امثال برای پند گرفتن انسانها در قرآن آمده است و با توجه به اینکه موضوعات مختلفی در قرآن مطرح شده است و قرآن به مناسبت هر موضوع به ذکر نمونه ها و قصص انبیاء و اقوام آنها می پردازد و علت پراکندگی داستانهای پیامبران موضوعات متفاوتی است که در قرآن مطرح شده است.

6-شبهه دیگری که ایشان مطرح می کند درباره این است که اسم اسلام و مسلمین از زمان عبدالملک رایج شده و از آن متن و سکه هست، بنابراین به نوعی بنیانگذار اسلام به عنوان دین امپراتوری عبدالملک است و اوست که سعی می کند قرآن را [شکل دهد] قرآنی را که ما می شناسیم به عنوان رسمی و الان همه و حتی شیعیان هم قبولش می کنند، البته نه همه.

مغالطه ایی که در سخنان ایشان صورت گرفته است مغالطه علت شمردن امر مقارن است، زیرا واژه مؤمنون در قرآن و در آثار اسلامی به معنای وصفی به کار رفته نه به معنای اسمی ؛ یعنی به کسانی مؤمنون می گفتند که به پیام محمّد رسول الله ایمان آورده و بدو گراییده بودند، نه آنکه نام دین آنها ایمان بود و بدین اعتبار ایشان را مؤمنون می‏نامیدند، امّا واژه مسلمین علاوه بر معنای وصفی، به عنوان نام پیروان محمّد(ص) نیز به کار می رفت چنانکه در نصّ قرآن مجید آمده است: هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ من قبل (حج: 78) یعنی: او شما را مسلمین نام نهاد و در کتب سیره و مغازی و تاریخ و اشعار عرب و عرف عمومی مسلمانان نیز همواره این اسم حفظ شده است.

ثانیاً اگر در روزگار عبدالملک بن مروان ـ به تقلید از رومی ها ـ سکّه زدند و نام اسلام و مسلمین را در سکّه ها آوردند، این امر کمترین دلالتی بر آن ندارد که پیش از آن زمان، نامِ اسلام و مسلمین مهجور بوده و رواج نداشته است؛ بلکه برعکس، سکّه را معمولاً به نام افراد یا جماعتی میزدند که نام آنها شناخته شده و معروف بود نه نامعروف.

ثالثاً بنابر آنچه که جرجی زیدان در جلد اول کتاب تاریخ تمدن گزارش کرده است همین که دولت اسلامی تأسیس و توسعه پیدا کرد عربها به فکر افتادند که از خود تمدنی ایجاد کنند و از آن جمله سکه زدن پول بود و ابتداء پول هایی سکه زدند که میان زومیان و ایزانیان مشترک بود.

خالد بن ولید در سال 15 هجرت در طبریه دیناری سکه زد که عیناً مثل دینار رومی دارای صلیب و تاج و چوگان بود، فقط روی دو طرف سکه به حروف یونانی کلمه خالد نقش شده بود، سکّه دیگری نیز موجود است که زمان معاویه به شکل دینار ایرانی تهیه شده و نام معاویه روی آن نقش است.

رأس البغل سکه ای برای عمر زد که شبیه سکه های ایزانی بود، در زمان خلفای راشدین به امر والیان و حکام اسلامی سکه هایی زده شده و قدیمی ترین آن در سال 28 هجری در مازندران سکه زده اند و دور آن نوشته اند بسم الله ربی و همچنین سکه دیگری را با همین اوصاف دیده بود که تاریخ ضرب آن 38 هجری است، و سکه سومی مربوط به سال 61 هجری در یزد ضرب کرده اند و به خط پهلوی اطراف آن نوشته بودند عبدالله بن زبیر ولی در هرحال این سکه ها در ممالک اسلامی رسمیت نداشت و معاملات معمولی با دینار و درهم رومی و ایرانی انجام می شد تا آنکه عبدالملک بن مروان (65-68هجری) درصدد برآمد طراز رومی را به عربی تبدیل کند.

امپراطور روم این را که شنید تهدید کرد اگر چنان کند او نیز فرمان می دهد روی دینارهای رومی ناسزا به پیامبر سکه زنند عبدالملک از این تهدید ترسید و از بزرگان اسلام چاره خواست یکی از آنان گفت از امام باقر(ع)چاره بخواهد اگرچه این پیشنهاد بر عبدالملک گران آمد که از رقیب هاشمی خود استمداد کند اما حصرت را از مدینه به دمشق دعوت کرد همین که امام (ع) به دمشق رسید فرمود دستوربده استادان سکه های درهم و دینار تهیه کنند و روی آن کلمه توحید و نام رسول الله(ص) را نقش نمایند.

رابعاً با وجود آنکه در عصر عبدالملک هزاران قاری و حافظ قرآن و فقیه و مفسّر و مفتی و خطیب در سراسر جهان اسلام بودند و با اینکه شب و روز مسلمانان قرآن را در مساجد و در نمازها و در خطبه ها و در مباحثات و مناظرات خود میخواندند و با آیات آن آشنایی داشتند، آیا عبدالملک می توانست قرآن تازه ای را بر مردم عرضه کند که با مصاحفِ عموم متفاوت باشد و آنرا رسمیّت بخشد؟ 7-شبهه دیگری که در سخنان ایشان وجود دارد این است که شباهتهای قرآن و سایر کتب آسمانی وجود دارد را دلیل بر این می داند که آموزه های قرآن متأثر از آموزه های مسیحی- یهودی بوده است اما نکته ایی که در اینجا وجود دارد این است که و به آن توجه نشده این است که منشاء این کتابها وحی الهی است و این کتابها برای سعادت انسان از سوی خداوند فرستاده شده اند پس طبیعی به نظر می رسد که آموزه های آن نیز یکسان باشند در حقیقت این دیدگاه ایشان ناشی از تفسیر نادرستی است که از کتابهای آسمانی دارند و این کتابها را تاریخی تفسیر می کنند در صورتی که اگر منشاء آنرا الهی بدانیم در این صورت با توجه به اینکه این کتابها دارای مبداء واحدی هستند پس می توانند دارای مضامین واحدی باشند.

8- مشکل دیگری که در سخنان ایشان وجود دارد و ریشه در مغالطه تفسیر نادرست دارد سخنانی است که درباره آخرالزمان ارائه می کند و ناشی از عدم فهم و تفسیر درست از این مسئله می باشد و ریشه تمام این تفسیرهای ناصواب در مبنای روش شناسی است که این محقق در تحلیل مسائل دارد می باشد زیرا بنابر روش ایشان که روش پدیدارشناسی- تاریخی انتقادی است همه امور و پدیده ها به اموری تاریخی تحویل برده می شوند، و از پیامدهای تحویل گرایی مغالطه کنه و وجه می باشد به این معنا که تمام ابعاد یک پدیده به یک بُعد آن تحویل برده می شود.

ایشان به عنوان مقدمه کبرای استدلال خود نکته ایی را بیان می کند که اگر کسی کوچکترین آشنایی با هدف بعثت پیامبران به خصوص هدف از بعثت پیامبر اسلام داشت آنرا بیان نمی کرد و ایشان می گوید محمد آمده است برای اینکه آخر زمان و پایان دنیا را اعلام کند معلوم نیست این سخن را با استناد به چه منبعی بیان می کند آنچه که از قرآن قابل استفاده است این است که یکی از اهداف مهم پیامبران تزکیه نفس و تعلیم حکمت می باشد که از سنخ معرفت و عمل اخلاقی می باشد.

نکته دیگر اینکه به نظر می رسد معارفی که در قرآن درباره معاد و زندگی پس از مرگ در قرآن بیان شده است را به عنوان مباحث مربوط به آخرالزمانی می داند که قرآن آمده است پایان دنیا را اعلام کند در صورتی که آنچه درباره روز قیامت بیان شده است و حکایت از وقوع آن می کند بر اساس صناعات ادبی قابل تفسیر است.

9- ایشان معتقد است متون اسلامی در مورد پیدایش اسلام و قرآن قابل اعتماد نیست (ص4) و دلیل آنرا جنگهای داخلی بین مسلمین، فتوحات و پیدایش امپراطوری عرب می داند، و معتقد است چون مؤلفینی که می خواستند درباره دوره نخستین اسلام صحبت کنند هر کدام متعلق به یک جبهه و فرقه کلامی- سیاسی بودند و هر کدام می خواستند از این دوره پیدایش اسلام تصویری را بدهند که در جهت افکار خودشان است.

نکته ایی که ایشان درباره عدم اعتماد به نقل ها وجود دارد زیرا گزارش ها در جهت افکار گزارش دهنده می باشد درباره هر تحقیق و گزارشی نیز می توان بکار برد و به اصطلاح خود متناقض است زیرا همین سخن آقای امیر معزی را شامل می شود زیرا سخن ایشان نیز بر اساس اغراض و اهدافی بیان شده است که در جهت افکار خودش می باشد بنابر این قابل اعتماد نمی تواند باشد و همچنین تحقیقاتی که از سوی سایر محققان قرآن پژوهی که متعلق به سایر ادیان می باشند نیز قابل اعتماد نیست زیرا این محققان نیز بر اساس جهت فکری خاصی تحقیقات خودشان را سامان بخشیده اند.

10 از نظر روشی نیز با توجه به اینکه روش ایشان پدیدارشناسی- تاریخی و انتقادی است، دچار مغالطه کنه و وجه شده اند و تمام ابعاد یک حقیقت به یک بُعد از آن تحویل برده می شود که بُعد تاریخی آن می باشد.

و از این رو در مقام بررسی قرآن فقط به بُعد تاریخی آن توجه شده است.


کلید واژه ها: قرآن - ایشان - سخنان - محمدعلی - امیر - نقدی - داده - دکتر - سخنرانی - مسلمان - دیدگاه - یکی از - معرفی - فرهنگ - آورده - اسلام - متخصص - اشاره - انگیز - سرویس - نشان - سازی - کافی - روشن - بیان - شیعه - علوم - قاسم - کلام - قابل

آخرین اخبار سرویس:
استاندارتهران: اثر انگشت از انتخابات امسال حذف شد

لوفت هانزا پرواز هایش به ایران را افزایش می دهد

حزب الله لبنان: به تلاش ها برای خروج کشور از بحران پایبندیم

مواکب اربعین حسینی (ع) کرمانشاه از سید ابراهیم رییسی حمایت کردند

ششمین انتخابات شوراها در استان ها|نامزد اصولگرای شورای شهر همدان: شوراها ی همدان به شورای شهرداری تبدیل شده اند

دیدار روسای هیئت های مذاکره کننده در وین بدون حضور ایران

جلیلی: چند سال با تاکسی به کرج می رفتم

تاکید دستگاه قضایی آذربایجان غربی بر امر پیشگیری از وقوع جرم

نامه محسن هاشمی به رهبرانقلاب درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی

رشد اقتصادی کشور در 8سال گذشته صفر بوده است

بازدید نماینده تهران از کوره های آجرپزی اطراف منطقه 19 تهران

فرهنگ لغت جدید فارسی ـ ارمنی رونمایی شد

دلایل آتش سوزی در پالایشگاه تهران/ بی توجهی به کدام استاندارد های جهانی حادثه آفرین شد؟

کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صحن مجلس تصویب شده است

تصاویری از لحظه حیرت انگیزِ ادغام آتشفشان

دعوت بهزاد نبوی از مردم برای شرکت در انتخابات (فیلم)

متن کامل مصاحبه پترولیوم تی وی با دکتر احمدی نژاد + فیلم

عفو 18 هزار زندانی طی یک سال گذشته

آشنایی با قوانین هستی از دیدگاه علوم پایه در مدرسه اسماءالحسنی

نامه محسن هاشمی رفسنجانی به رهبرانقلاب درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی

بلندمرتبه سازی مهار شد/ چابک سازی نیروهای شهرداری بدون تعدیل صورت گرفت

افزایش 67 درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد در بودجه 1400

اخلاق و قانون مداری سرلوحه برنامه های نامزدهای شورای شهر باشد

نیکزاد: قطعا ما با دنیا تعامل خواهیم داشت/ در حوزه منافع مشترک با دنیا صحبت می کنیم

فیلم| دعوت نماینده ولی فقیه در کردستان برای حضور گسترده مردم در انتخابات

نقش و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت انقلابی آینده/ تحول دیجیتال اولویت اول در دولت آینده باشد

حل مشکلات جامعه مستلزم مشارکت حداکثری در انتخابات است

افزایش اقتدار بین المللی ایران با حضور حداکثری مردم در انتخابات

شما نظر بدهید/کدام وعده اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری را باور کردید؟

خودکشی کارگر بلوچی در معدن سیرجان

رییس سازمان تبلیغات اسلامی: مشکلات اقتصادی با مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح برطرف می شود

رعایت پروتکل ها درستادهای انتخابات درسطح «قابل قبول»/ فرایند «کند» کاهش آمارهای کرونا در تهران

ایران عمق راهبردی مقاومت فلسطین است

ششمین روز پخش تبلیغات نامزدها در شبکه های استانی

زیر پرچم غیرت در میدان عمل

درخواست رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری تهران برای شرکت در انتخابات

رییسی: مردم باید عدالت را در عمل احساس کنند

خادمان دارالقرآن الزهرا(س) تجلیل شدند

با کامپوزیت FRP و کاربرد آن در مقاوم سازی ساختمان آشنا شوید

نامه محسن هاشمی رفسنجانی به رهبرانقلاب درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی

مردم دشتستان از وضعیت آب شاکی هستند

اصلاح طلبان امشب درباره همتی تصمیم می گیرند

بهزاد علیپور تبلیغات انتخاباتی در همدان

آمادگی بازاریان یزد برای مشارکت باشکوه در انتخابات

از آمادگی برای برگزاری انتخابات تا ترفند های مختلف داوطلبان شورا ها برای بدست آوردن آرا بیشتر

تصمیم به افزایش قیمت بنزین تصمیم حاکمیتی بود

انتخابات ریاست جمهوری ایران| استقرار دو شعبه در بلاروس

تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با حضور در انتخابات ریاست جمهوری

برگزاری همایش حامیان رییسی در تهران

اهل سنت خراسان شمالی در انتخابات مشارکت حداکثری خواهند داشت

نگاه دوقطبی رییس جمهور بعد از پیروزی، منشأ مشکلات است

تدارک گسترده شبکه فارس برای حضور مردم در انتخابات

واکنش تند نمایندگان اصولگرای مجلس به حرف های حیدر مصلحی | به کسی که دربزنگاه ها رفتارش به نفع رقیب است نباید مشکوک باشیم؟

محسن هاشمی به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت

رضایی: همه با هم زیر میز بزنیم

رمز موفقیت ما ، وفاداری مشتریان است

28 خرداد، جشن تکلیف سیاسی رای اولی ها

حضور اعضای هلال احمر جهت نظارت های بهداشتی در حوزه های اخذ رای

برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه (ع) و روز دختر در امیرچقماق یزد

زنان در همه عرصه های انقلاب حضور داشتند

اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تامل برانگیز است/ شورای نگهبان فیلم و صوت جلسه بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی را منتشر کند

عکس های منتخب/ زیبایی منحصر به فرد«کویر اشتهارد» از دریچه دوربین«معصومه علی اکبر»

تبلیغات انتخابات در سراسر کشور

مهار رشد بی رویه بلند مرتبه سازی در تهران

امام جمعه پاوه: انقلاب اسلامی از پشتوانه محکم مردمی برخوردار است

انتخابات سیزدهم در جمهوری آذربایجان و گرجستان

این شیر زن برای ایران مقدسه! + تصویر

نشست خبری رییس ستاد انتخاباتی رییسی در استان سمنان در دفتر تسنیم برگزار می شود

سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب؛ چهارشنبه ساعت 19

مشارکت 140 هزار حامی سلامت هلال احمر در انتخابات

ماجرای کشف موجود عجیب در جاده نوق رفسنجان

محسن هاشمی به رهبر انقلاب نامه نوشت

عضو شورای شهر تهران :به حضور مافیا در میادین میوه وتره بار پایان دادیم | کارخانه های داخلی از پسِ سفارش های اتوبوس برنمی آیند

«فداییان اسلام» محور نوین کسب وکار در جنوب شرق تهران می شود

از خرید پروتز چشم دختربچه روستایی تا تامین هزینه های ناباروری یک زوج/ وقتی تبلیغات بهانه خیرین می شود

دعوت بهزاد نبوی از مردم برای شرکت در انتخابات

حضور حجت الاسلام قمی در همایش بانوان نخبه همدان

انتخابات تنها راه بهروزی ملت است/ معرفی رییسی به عنوان گزینه اصلح

با حضور گسترده در پای صندوق های رای بیعت محکم و مجدد با رهبر انقلاب خواهیم بست

گفتگو با مسئول گروه جهادی «مطاف عشق» که به زنان زندانی کمک می کنند

دعوت بهزاد نبوی از مردم برای شرکت در انتخابات

به خوش: عملکرد شورای پنجم ضعیف بود، توسعه شهر متوزان نیست/ صیفی کار: آمده ام گردشگری همدان را رشد دهم

ادعای عجیب برادر حسن رعیت در دادگاه؛ از اموری که در شرکت ماریتایم می گذشت، بی خبر بوده ام

اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی را ندهید

زاکانی: جامعه امروز ما کاریکاتوری است / مسئولیت فاجعه کرونا به عهده رییس جمهور است / آمریکا به شرط برداشتن تحریم ها، آزاد است به برجام بازگردد + فیلم

مجوز مصرف واکسن کووایران برکت صادر شد

هر رأی در سرنوشت کشور نقش بسزایی دارد

گزینه های نهایی شورای ائتلاف برای شورای شهر تهران چه سوابقی دارند؟

زنان از طریق فضای مجازی، آشنایان خود را به حضور در انتخابات دعوت کنند

روش های اعلام نظرات و شکایات به پزشکی قانونی تهران

برگزاری اختتامیه جشنواره «شراره در شمعدانی ها» در هفته قوه قضاییه

محل نزاع؟!

جزییات حضور اعضای هلال احمر در شعب اخذ رای

حضور پرشور مسیحیان در انتخابات

نامه محسن هاشمی به رهبر انقلاب

زالی: فرایند کاهش آمارهای کرونا در تهران کند است

28 خردادماه یک رویداد مهم سیاسی و سرنوشت ساز درکشور است

زاکانی: مسئولیت فاجعه کرونا به عهده رییس جمهور است / آمریکا به شرط برداشتن تحریم ها، آزاد است به برجام بازگردد + فیلم

نامه محسن هاشمی به رهبر انقلاب درباره ردصلاحیت آیت الله هاشمی

برگزاری جشن خیابانی به مناسبت دهه کرامت در یزد

نقدی بر سخنان امیر معزی درباره قرآن و ادعای مسئله ساز بودن آن

نقدی بر سخنان امیر معزی درباره قرآن و ادعای مسئله ساز بودن آن