مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 اردیبهشت 1400 ساعت 10:002021-05-08سياسي

انتخابات، تنها راه ادای امانت به اهل آن در عصر غیبت است


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اولین نشست تخصصی فقه انتخابات که به همت گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و با حضور اندیشمندان این مرکز برگزار شد، - ضمن بررسی ادله فقهی مشروعیت و لزوم انتخابات، حق یا تکلیف بودن انتخابات و شرکت در آن و همچنین نسبت میان انتخابات با بیعت و شورا گفت:انتخابات، تنها راه ادای امانت به اهل آن در عصر غیبت است.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در این نشست علمی به اهمیت و لزوم انتخابات اشاره و در خصوص مشروعیت و لزوم انتخابات و بر همین اساس نیز بر لزوم شرعی و عقلی-عقلایی انتخابات تاکید کرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با تصویر دو فضای حکومت دینی و حکومت غیر دینی، بر لزوم شرعی و عقلی انتخابات در فضای حکومت دینی و لزوم عقلی-عقلایی این مهم در حکومت غیر دینی استدلال کرد.

ادله قرآنی و روایی مشروعیت انتخابات که رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، برای اثبات مشروعیت انتخابات از منظر فقهی به آن استدلال کرد آیات 5 و 58 سوره نساء و آیه 11 سوره رعد بود.

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر فراوانی و تضافر روایات مربوط به این بحث، به روایاتی از قبیل لابد للناس من امیر و کلکم راع اشاره کرده و تاکید کرد این روایات از آیات مورد اشاره نیز قابل استفاده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انتخابات، تنها راه ادای امانت به اهل آن در عصر غیبت است

انتخابات، تنها راه ادای امانت به اهل آن در عصر غیبت است