مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 اردیبهشت 1400 ساعت 03:052021-05-07ورزشي

«ایران در بازی بزرگ»؛ روایت حضور سِر پِرسی سایکس در ایران


کتاب افزون بر یادداشت دبیر مجموعه، پیشگفتار و مقدمه در ابتدا و نمایه در انتهای کتاب، 22 فصل دارد که عناوین آن ها، ورود به بازی بزرگ، سفر به سمرقند با لباس مبدل، دیدار با شاهزاده، سگ های کوچک ایرلندی در بلوچستان، سفر به کرمان؛ یک وری بر پشتِ اسب، مرزهای بلوچستان، هیجانات و متعصبان، قتل در ساحل، مسابقه به سوی سیستان، جنگ بوئرها؛ ازدواج و بازگشت، بازگشت به کرما، مشهد: ملایان، جاسوسان و زائران، مشروطیت و تقسیم ایران، رویارویی با دابیژا، نجات ایران؛ دستِ تنها، کاشغر و پامیر، تفنگداران جنوب ایران (پلیس جنوب)، زیر حمله، پیروزی یا ناکامی؟، پایان بازی؟، پی نوشت، گاهشمار وقایع هستند.

عنوان ایران در بازی بزرگ هم، از این جهت روی این کتاب نهاده شده که سایکس یکی از بازیگران اصلی آن بود.

درنتیجه پیش از مطالعه کتاب باید دانست بازی بزرگ که هدف آن از یک سو دستیابی روسیه به آب های گرم جنوب آن کشور و مستعمره انگلیسی هند بود، از زمان پتر کبیر آغاز شده بود.

در اجرای این نقشه پتر کبیر و کاترین دوم هردو به قفقاز حمله ور شدند، تا اینکه سرانجام نیکلای اول در 1828 موفق شد این خطه زرخیز را از ایران جدا سازد.

از سوی دیگر، استعمارگران انگلیسی می خواستند به هر وسیله ای از نزدیک شدن و دست اندازی روس ها به هند جلوگیری کنند و این کشمکش که از آغاز قرن نوز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ایران در بازی بزرگ»؛ روایت حضور سِر پِرسی سایکس در ایران

«ایران در بازی بزرگ»؛ روایت حضور سِر پِرسی سایکس در ایران