مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 16 اردیبهشت 1400 ساعت 04:502021-05-06اجتماعي

مراغه شهری به وسعت تاریخ


روزهای مشابهی در تقویم به نام شهرهای مختلف ایران مانند روز شیراز و روز اصفهان به ثبت رسیده است، اما به نظر می رسد، روز مراغه غریب ترینشان باشد، - چرا که شعله ی بیجان شمع آیین ها و سنت های روز مراغه-شهری به قدمت ستارگان و فسیل ها و دایناسورها- نیاز به آتشی برافروزنده برای جان گرفتن این روز دارد.

قدمت تمدن در شهرستان مراغه به 3000 سال قبل بازمی گردد و این باغ شهر به دلیل وجود آثار معماری و بناهای متعدد مربوط به دوره حکومتی اول ماناها، اشکانیان، ساسانی، دوره اسلامی و سلجوقی یک روز از تقویم ایران را به نام خودش، اختصاص داده است.

مراغه یا به زبان قدیم تر ماراویا، اولین پایتخت کشور در دوره ایلخانیان بوده و دارای قدیمی ترین آثار باستانی است، تمدن در این شهر از آغاز حکومت ایران تداوم یافته و سابقه حیات در این شهر به 10 میلیون سال قبل بازمی گردد.

محوطه پارینه سنگی روستای ورجوی مراغه با تاریخ 150 هزار ساله و منطقه فسیلی این شهر یا به تعبیر فسیل شناسان، بهشت فسیلی ایران از جمله آثار ارزشمند تاریخی مراغه به شمار می آیند.

گنبد سرخ مراغه رصد خانه مراغه ارزشمندترین اثر علمی در این شهرستان بوده و مساجد چوبی و معماری شاخص چوبی مختص مراغه بوده و معماری و نقاشی بر روی چوب از این شهر به اصفهان و قزوین راه پیدا کرده است؛ معبد مهر ورجوی، گویجه قلع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مراغه شهری به وسعت تاریخ

مراغه شهری به وسعت تاریخ