مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 25 فروردین 1400 ساعت 14:352021-04-14سياسي

نگاهی به دیدار مولانا با عطار نیشابوری


در تقویم ملی ایران روز 25 فروردین ماه روز عطار نیشابوری نام گذاری شده است؛ عطار شاعر و عارف شهیر ایران زمین و یکی از مفاخر پارسی زبان است که بنا بر گفته جامی و دولتشاه، - وقتی که مولانا به همراه پدر خود از بلخ هجرت کرد، در نیشابور با عطار ملاقات نمود.

بدیع الزمان فروزانفر در شرح احوال عطار و در بخشی که با عنوان مولانا و عطار است، آورده است: بنابر گفته جامی و دولتشاه وقتی که مولانا به همراه پدر خود از بلخ هجرت گزید، در نیشابور با شیخ عطار ملاقات نمود و عطار کتاب اسرار نامه را به وی داد.

این ملاقات ممکن است اتفاق افتاده باشد برای آن که وقتی بهاء ولد از خراسان سفر کرد هنوز عطار در قید حیات بود و از رسوم صوفیان است که در سفر هر جا مردی را نشان دهند به زیارتش می شتابند علی الخصوص که عطار یکی از مردان بنام و شعرای بزرگ بود و قطعا بهاء ولد اشتیاق دیدار او را داشت و فرصت را غنیمت می شمرد.

مهاجرت بهاء ولد در سال 616 و یا 617 اتفاق افتاد زیرا مطابق روایت سلطان ولد پس از آن که وی از بلخ بار سفر بست تاتار قصد آن اقلیم کردند و بلخ را گشودند و قتل عام کردند: کرد از بلخ عزم سوی حجاز/ زانکه شد کارگر در او آن راز بود در رفتن و رسید خبر/ که از آن راز شد پدید اثر کرد تاتار قصد آن اقلیم/ منهزم گشت لشکر اسلیم بلخ را بستد و به زاری زار/ گشت از آن قوم بی حد و بسیا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگاهی به دیدار مولانا با عطار نیشابوری

نگاهی به دیدار مولانا با عطار نیشابوری