مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 فروردین 1400 ساعت 17:552021-04-12اقتصادي

بیش از یک سوم یخ تاق های قطب جنوب در معرض فروپاشی


کارشناسان می گویند، بیش از یک سوم یخ تاق های قطب جنوب با ادامه روند گرم شدن کره زمین و افزایش تغییرات اقلیمی در معرض خطر شکستن و فروپاشی هستند که می تواند عوارض فراوانی در پی داشته باشد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، دانشمندان دانشگاه ردینگ در یک مطالعه جدید دریافتند که با ادامه تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، اگر دمای کره زمین به 4 درجه سانتی گراد بالاتر از سطح پیش از انقلاب صنعتی برسد، حدود 500 هزار کیلومتر مربع از یخ تاق های قطب جنوب ممکن است به دریا فرو بریزند.

طبق گفته محققان، یخ تاق ها صفحات یخی شناور دائمی متصل به خط ساحلی هستند و فروریختن آنها می تواند سطح جهانی دریاها را به میزان قابل توجهی بالا ببرد.

یخ تاق(Ice shelf) که در فارسی سکوی یخی، یخ رف، یخ سکو، یخ پشته و تاقچه یخی نیز نامیده می شود، بستری ضخیم و شناور از یخ است و جایی که یخچال های طبیعی یا یخسارها به سوی کناره ها یا سطحِ اقیانوس جریان یابند، شکل می گیرد.

به بیان دیگر یخ تاق ها لایه های افقی بزرگی از یخ هستند که از یک سو با یخچال های روی خشکی پیوند داشته و از سویی دیگر به دریا راه دارند.

یخ تاق ها تنها در جنوبگان، گرینلند و کانادا یافت می شوند.

در پی گرم شدن زمین بین سال های 2000 تا 2008، در حدود 1500 میلیارد تن از تاقچه های یخی گرینلند از میان رفته که این برابر افزایش می


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بیش از یک سوم یخ تاق های قطب جنوب در معرض فروپاشی

بیش از یک سوم یخ تاق های قطب جنوب در معرض فروپاشی