مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 فروردین 1400 ساعت 03:102021-04-11سياسي

نگرانی از وضعیت تالاب هامون با افتتاح سد کمال خان


درپی اقدام جدید دولت افغانستان و افتتاح سد کمال خان در ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران و در مسیر رودخانه هیرمند، نگرانی هایی از سوی کارشناسان و فعالان حوزه محیط زیست درباره وضعیت تالاب هامون و خطر خشک شدن آن مطرح شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، یک عضو کارگروه آب شورای هماهنگی شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی کشور می گوید: تالاب هامون به عنوان یک موجود طبیعی صاحب حق است و دولت های ایران و افغانستان باید این حقوق طبیعت را در نظر داشته باشند.

مسعود امیرزاده با اشاره به اینکه در گذشته شیوه و دکترینی به نام هارمون یا حاکمیت مطلق سرزمینی در بسیاری از کشورها غالب بوده که براساس آن یک کشور حاکمیت نامحدودی نسبت به جریان های آبی داخل مرزهای خود داشت، اظهار کرد: اکنون شیوه و دکترین غالب در جهان این است که یک کشور بالادست به گونه ای از این جریان های آبی برداشت یا در آن دستکاری و سازه احداث کند که حق آبه کشور پایین دست رعایت شود و به حقوق کشور پایین دست و حقوق طبیعی پایین دست صدمه ای وارد نشود.

وی ادامه داد: در شیوه های نوین حقوقی در جهان رودخانه یک امر پیوسته درنظر گرفته می شود که تنها سرمنشا یا آبخیز آن دارای اهمیت نیست بلکه مسیر رودخانه و مقصد نهایی آن یعنی آبریز نیز دارای همان میزان اهمیت است این در حالیست که در بسیاری از مو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگرانی از وضعیت تالاب هامون با افتتاح سد کمال خان

نگرانی از وضعیت تالاب هامون با افتتاح سد کمال خان