مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 16 اسفند 1399 ساعت 04:452021-03-06پزشكي

برنج قهوه ای؛ ارزش غذایی بالا، بیگانه با سفره ایرانی


برنج از محصولات کشاورزی پر مصرف در اکثر کشورها به حساب می آید و به طور معمول در پخت بیشتر غذاها مصرف می شود و بیش از آن دانه های بلورین و اشتهاآور این ماده غذایی زینت بخش سفره ها و مهمانی های ما ایرانی هاست.

هر گونه برنج که از شالیزار برداشت می شود ابتدا رنگی قهوه ای دارد و در برنجکوبی ها طی فرایندهای شالیکوبی و سورتینگ (پاک کردن)، پوسته یا سبوس خود را از دست می دهد و به رنگ سفید و روشن در می آید و به عقیده کارشناسان تغذیه و سلامت، این فرایند سبب از بین رفتن بخش مقوی، مغذی و پر ویتامین آن می شود و مصرف مستمر برنج سفید با ابتلا به بیماری های گوارشی و دیابت ارتباط مستقیم دارد.

برنج بعد از برداشت از شالیزار ابتدا رنگی قهوه ای دارد و در برنجکوبی ها طی فرایندهای شالیکوبی و سورتینگ (پاک کردن)، پوسته یا سبوس خود را از دست می دهد و به رنگ سفید و روشن در می آید و به عقیده کارشناسان تغذیه و سلامت، این فرایند سبب از بین رفتن بخش مقوی، مغذی و پر ویتامین آن می شود و مصرف مستمر برنج سفید با ابتلا به بیماری های گوارشی و دیابت، ارتباط مستقیم دارد.

در حالی که مراکز و موسسات تحقیق و ترویج کشاورزی و بهره برداران برنج، برنامه هایی همچون افزایش تولید، بهره وری گونه های متنوع، معرفی ارقام پرمحصول، زودپخت و دارای نیاز آبی کم را پیگیری می کنند اما معر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برنج قهوه ای؛ ارزش غذایی بالا، بیگانه با سفره ایرانی

برنج قهوه ای؛ ارزش غذایی بالا، بیگانه با سفره ایرانی