مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 11 اسفند 1399 ساعت 06:202021-03-01سياسي

«هرکس می خواهد جمع کند و از ایران برود» را اولین بار، پهلوی دوم گفت!


11 اسفند سال 1353 شمسی، پهلوی دوم آمد یک سخنرانی کرد و همه احزاب را منحل کرد و حزب رستاخیز را تأسیس کرد و در ایران نظام تک حزبی اعلام کرد تا به همه ایرانی ها آزادی بدهد.

- همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: پس از کودتای 28 مرداد که همه می دانستند زور سرنیزه ارتش و سیاست بازی تبانی و تقلب کردند و دعوا بالا گرفت و رسوایی بار آمد و انتخابات باطل شد و نخست وزیر کناره گیری کرد و در نتیجه حزب ملّیون هم که نخست وزیر تأسیس کرده بود، منحل شد.

منوچهر اقبال موسس حزب ملّیون معروف بود به این که خودش را نوکر شاه پهلوی معرفی می کرد بله قربان، چشم قربان! وضعیت نظام دو حزبی در ایران چه بود؟ یرواند آبراهامیان تاریخ نگار معاصر در کتاب ایران بین دو انقلاب می نویسد: شاه در دهه 1330 بر بیشتر بخش های جامعه به ویژه طبقه روشنفکر و کارگر شهری کاملاً مسلط بود.

استانداران با استفاده از ژاندارمری و شهربانی به شدت بر انتخابات نظارت می کردند و به این ترتیب عنان اختیار هر دو مجلس شورای ملی و سنا در دست شاه بود.

درباریان قدیمی و کهنه کار، از جمله دکتر منوچهر اقبال و اسدالله علم ، مجلس را به دو حزب سلطنت طلب تقسیم کردند.

اقبال که با افتخار خود را نوکر شاه معرفی می کرد رهبر حزب ملیّون و عَلَم، دوست شاه و زمین دار بزرگ منطقه بیرجند، هدایت حزب مردم را برع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«هرکس می خواهد جمع کند و از ایران برود» را اولین بار، پهلوی دوم گفت!

«هرکس می خواهد جمع کند و از ایران برود» را اولین بار، پهلوی دوم گفت!