مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 بهمن 1399 ساعت 09:552021-01-27اقتصادي

روند تولید شکر «سیاه» از نیشکر


22استان گیلان به دلیل داشتن خاک حاصلخیز و هوای مساعد به سرزمینی مستعد برای کشاورزی بسیاری از محصولات تبدیل شده است؛ این در حالی است که محصولاتی مانند برنج و چای در تمام کرانه جنوبی دریای خزر به عنوان محصولات نمادین کشاورزی این خطه شناخته می شوند.

در محلات و روستاهای مختلف بر حسب شرایط جوی یا خاک و سایر عوامل بومی و فرهنگی، محصولاتی به صورت محلی کشت می شوند؛ البته بسیاری از این محصولات کمتر در کل کشور شناخته شده هستند و عموما در بازارهای سنتی و در بین بومی های گیلان طرفدار دارند.

استخراج شیره و شکر از گیاهانی مانند نیشکر و میوه جات، پیشینه تاریخی گسترده ای در این استان دارد.

گیاه نیشکر از محصولات بومی صومعه سرا به شمار می رود و روستای شکرباغان فقط به کشت این محصول اختصاص دارد و روستاهایی مانند قاضده، میانده و کلیدبر که همگی در اطراف محلی به نام شکرباغان واقع شده اند، همچنان به کاشت نیشکر مشغول هستند.

بیش از 130 سال است که نیشکرکاری و نیشکرپزی در شهرستان صومعه سرا مرسوم است این شهرستان قطب تولید نیشکر در کشور به شمار می رود.

محصولی که در استان گیلان و در شهرستان صومعه سرا به آن شکر سیاه می گویند معادل شکر سرخ یا شکر قهوه ای است که تولید آن در استان های دیگر مانند مازندران و خوزستان نیز رایج است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روند تولید شکر «سیاه» از نیشکر

روند تولید شکر «سیاه» از نیشکر