مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 بهمن 1399 ساعت 09:352021-01-24سياسي

12 قاب از اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران


در پنجم بهمن ماه 1358 خورشیدی و کمتر از یک سال پس از سرنگونی سلطنت، ایرانیان برای نخستین بار امکان انتخاب مستقیم رییس جمهوری را پیدا کردند.

در این انتخابات 67.

- در پنجم بهمن ماه 1358 خورشیدی و کمتر از یک سال پس از سرنگونی سلطنت، ایرانیان برای نخستین بار امکان انتخاب مستقیم رییس جمهوری را پیدا کردند.

در این انتخابات 67.

4 درصد واجدین شرایط شرکت کردند که هر چند نسبت به همه پرسی جمهوری اسلامی در فروردین همان سال و انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی کمتر بود اما باز هم عدد قابل قبولی به لحاظ نرخ مشارکت به حساب می آمد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، مهرداد خدیر در یادداشتی در عصر ایران نوشت: پنجم بهمن ماه یادآور برگزاری اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران است.

با این حال سالروز برگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری در کشوری با چند هزار سال تاریخ و تا قبل از مشروطه دور از حاکمان انتخابی، مورد غفلت و بی مهری است؛ چرا که برخی تصور می کنند تنها به منتخب و برآمده آن معطوف است؛ حال آن که فارغ از نام و سرنوشت منتخب این انتخابات که عنوان اولین رییس جمهوری ایران را از آنِ خود کرد اهمیت پنجم بهمن 1358 در این است که تاریخ ایران را می توان به قبل و بعد از آن تقسیم کرد، زیرا برای اولین بار در تاریخ چند هزار ساله کشور انتخاب رییس اجرایی مملکت به رأی مستقیم مردم س


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

12 قاب از اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران

12 قاب از اولین انتخابات ریاست جمهوری در ایران