مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 بهمن 1399 ساعت 11:552021-01-23اقتصادي

عوارض دخالت دولت در بازار رقابتی محصولات پروتیینی


امروز ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده محصولات پروتیینی در جهان محسوب می شود با این حال دخالت های مستقیم دولت در این حوزه باعث می شود در اغلب مواقع تنش های قیمتی و تولید را در این بخش شاهد باشیم.

نکته قابل ذکر آن است که امروزه تعداد واحدهای تولیدکننده گوشت مرغ و شیر و تخم مرغ در کشور به حدود 40 هزار واحد می رسد که باعث شده بازار در رقابت کامل باشد و به همین دلیل نیازی به دخالت و حضور مستقیم دولت نباشد که متاسفانه شاهد عمل عکس هستیم.

ضمن اینکه امروز متاسفانه کشور از بزرگ ترین واردکنندگان نهاده های دامی پرمصرف بوده است و این وابستگی به حدود 80 درصد نیز می رسد.

نکته نگران کننده این است که چنانچه خللی در واردات و توزیع نهاده های دامی پیش بیاید تاثیر خودش را بی رحمانه بر تولید محصولات پروتیینی و در نتیجه افزایش قیمت در بازار می گذارد.

امروز از ارز 4200 تومانی که یکی از پراشتباه ترین و پرچالش ترین سیاست های دولت در سال های اخیر بوده یاد می شود که متاسفانه صنعت پروتیین حیوانی هم یکی از قربانیان این سیاست بود و باعث شد دولت به خودش اجازه دهد تا در حلقه های مختلف تولید پروتیین دخالت کند و شوربختانه هیچ گاه نیز نتوانست موفق عمل کند و همان طور که دیدیم بازار در اغلب مواقع دچار تنش نیز بود و مصرف کننده و تولیدکننده با نگرانی و تن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عوارض دخالت دولت در بازار رقابتی محصولات پروتیینی

عوارض دخالت دولت در بازار رقابتی محصولات پروتیینی