مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 دی 1399 ساعت 07:052021-01-18اجتماعي

رباط قلی در راه رسیدن به ثبت جهانی


معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی از پیگیری ها برای به ثبت جهانی رساندن رباط قلی در این استان خبر داد.

- ایسنا/خراسان شمالی معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی از پیگیری ها برای به ثبت جهانی رساندن رباط قلی در این استان خبر داد.

مستوفیان در گفت و گو با ایسنا، گفت: رباط قلی جرء کاروان سراهایی است که در مجموعه کاروان سراهایی که قرار بر این است تا مورد تایید برای به ثبت جهانی رسیدن قرار گیرد، گنجانده شده است.

وی افزود: پرونده این اثر تاریخی نیز همانند سایر اثرهای تاریخی در مجموعه مذکور در حال بررسی است که در صورت تایید به ئثبت جهانی خواهد رسید.

رباط قلی در فاصله چهار کیلومتری جاده آسفالته سنخواست قرار دارد، این کاروان سرا یادگاری از راه ارتباطی معتبر بین خراسان و استرآباد است.

ساخت این کاروانسرا را به امیر علیشیر نوایی وزیر سلطان حسن بایقرا نسبت می دهند (کلنل ییت سفر نامه خراسان و سیستان صفحه 359).

ناصرالدین شاه ساخت بنا را به زمان تیموریان و یا صفویان نسبت می دهد، در سفرنامه مک گریگور، از این رباط به نام رباط شاه یا شاه عباس نام برده شده است، محمد حسن خان صنیع الدوله ( اعتمادالسلطنه ) در صفحات 124و 125 مطلع الشمس در خصوص این رباط می نویسد: یکی از قرای سنخواست روستای قلی است که در دامنه کوه موسوم به همین اسم که قسمتی از


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رباط قلی در راه رسیدن به ثبت جهانی

رباط قلی در راه رسیدن به ثبت جهانی