مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 دی 1399 ساعت 03:352021-01-16سياسي

چند ایراد لایحه جدید شورای حل اختلاف که باید توسط مجلس برطرف شود


شورای حل اختلاف در سال های گذشته از یک مرجع سازشی به سوی یک مرجع قضاوتی تغییر شکل داد ( مخصوصا از سال 87 به بعد ) و با تعریف قاضی شورا، رسیدگی به بخشی از دعاوی حقوقی و قسمتی از جرائم در صلاحیت این مرجع قرار گرفت.

- لایحه جدید شوراهای حل اختلاف که چندی پیش از سوی رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شده در موارد 10 تا 19 به بحث صلاحیت شورا و مراجع حل اختلاف صلاحیت پرداخته که در این نوشتار بررسی شده است.

هرچند ذکر تاریخچه شورای حل اختلاف و فلسفه ایجاد چنین مرجعی، یا چرایی ضرورت تاسیس آن در این کوتاه سخن نمی گنجد، اما خالی از لطف نیست، اشاره کنیم که شورای حل اختلاف در سال های گذشته از یک مرجع سازشی به سوی یک مرجع قضاوتی تغییر شکل داد ( مخصوصا از سال 87 به بعد ) و با تعریف قاضی شورا، رسیدگی به بخشی از دعاوی حقوقی و قسمتی از جرائم در صلاحیت این مرجع قرار گرفت.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک لایحه جدید اما با ایجاد تغییرات بنیادین در ساختار شورا، گویی می خواهد این مرجع را از سازمان قضاوتی کشور خارج کند.

بررسی مواد مربوط به صلاحیت این نهاد سازشی، نشان می دهد که نظام قضایی، از قضاوتی بودن این مرجع پیشمان است؛اما متن تقدیمی به مجلس نشان می دهد که دولت از شتابزدگی های پیشین دست برنداشته و لایحه جدید نیز با ضعف های بسیاری به مجلس تقدیم شده، به گونه ای که نمی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چند ایراد لایحه جدید شورای حل اختلاف که باید توسط مجلس برطرف شود

چند ایراد لایحه جدید شورای حل اختلاف که باید توسط مجلس برطرف شود