موضوعات داغ: - همسان سازي حقوق - تامين اجتماعي - حقوق بازنشستگان - فرهاد مجيدي - همسان سازي حقوق بازنشستگان - بازنشستگان تامين اجتماعي - متناسب سازي حقوق بازنشستگان - سازمان تامين اجتماعي - باشگاه استقلال - تسويه بدهي دولت - سازمان صمت - پروژه هاي هفته دولت - دشت كوه - ميثم پيله فروش - سياه دره - كمبود بنزين - پيشگيري از طلاق - گوركاني - پايين جاده - آب كشاورزي - وابستگان نظامي خارجي - وزارت خارجه عراق - كنگره عظيم اربعين

مطالب مرتبط:
رجب پور: بیشتر از 75 درصد موسیقی شنیداری مردم غیرمجاز است! / برخی خوانندگان داخلی برای کمپانی های آمریکایی کار می کنند
لازمه کاهش محدودیت ها؛ پای کار بودن مردم و مسئولان
عبور از تحریم با لکوموتیو ایرانی/ 50 درصد صرفه جویی ارزی با اعتماد به توان داخلی
مردم روستاهای سوریه علیه اشغالگران آمریکایی تظاهرات کردند
بیش از 97 درصد مردم سرپل ذهاب از ماسک استفاده می کنند
-68 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 12 آذر 1399 ساعت 17:052020-12-02اقتصادي

رجب پور: بیشتر از 75 درصد موسیقی شنیداری مردم غیرمجاز است! / برخی خوانندگان داخلی برای کمپانی های آمریکایی کار می کنند


به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ماجرای مهاجرت خوانندگان از دهه های گذشته بوده و در سال های گذشته هم بیشتر و بیشتر شده است.

مهاجرتی که با انگیزه های مختلف انجام می شود و البته دلایلِ مختلفی هم دارد.

- رجب پور: بیشتر از 75 درصد موسیقی شنیداری مردم غیرمجاز است! / برخی خوانندگان داخلی برای کمپانی های آمریکایی کار می کنند " محسن رجب پور معتقد است در حال حاضر بیش از 75 درصدِ موسیقیِ شنیداری مردم غیر مجاز است و در عین حال افزایش قیمت دلار و اعمال محدودیت ها دو عامل مهمِ مهاجرت خوانندگان هستند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ماجرای مهاجرت خوانندگان از دهه های گذشته بوده و در سال های گذشته هم بیشتر و بیشتر شده است.

مهاجرتی که با انگیزه های مختلف انجام می شود و البته دلایلِ مختلفی هم دارد.

برخی معتقدند که شیوع ویروس کرونا در 9 ماه گذشته موجباتِ مهاجرت بسیاری از خوانندگان را فراهم کرده است.

برخی هم معتقدند که مسائل مالی بیشترین تاثیر را در مهاجرت ها داشته است.

از سوی دیگر عده ای از خوانندگان نیز مدعی اند که محدودیت ها و سختگیری در صدور مجوز ، مهاجرت را به تنها گزینه آنها تبدیل می کند.

در ماه های گذشته روایت های بسیاری به گوش رسید که سایت های شرطبندی، پیشنهادهای میلیاردی به خوانندگان موسیقی پاپِ ایران ارائه کرده اند تا آنها را ترغیب به مهاجرت و فعالیت برای آنها بکنند.

به هر روی دلایل و انگیزه های مهاجرت بسیار است و باید به بررسی و بیانِ همه این ها پرداخت.

از این رو با محسن رجب پور گفت وگویی داشتیم تا به بررسیِ ابعاد مختلف این ماجرا بپردازیم.

رجب پور تهیه کننده و رییس صنف تهیه کنندگان موسیقی است.

او از پیشکسوتان این عرصه است و نگاه او به ماجرای مهاجرت می تواند ابعاد تازه ای از این ماجراها را بیان کند.

در ادامه حاصل گفت وگو با محسن رجب پور را می خوانید: بیشتر بخوانید نگاهی به مهاجرت مهراد جم/ از لابی گری برای حضور خوانندگان تازه کار در تلویزیون تا استفاده از سلبریتی ها به نفع گردشگری کشور همسایه" *چندی است که برخی از خوانندگان موسیقی از ایران رفته و تصمیم به مهاجرت گرفته اند.

در ماه های گذشته گه گاه خبرهایی مبنی بر مهاجرتِ فلان خواننده موسیقی پاپ منتشر شده و بسیاری از علاقه مندان موسیقی هم متعجب می شوند.

شما در جریان این مهاجرت ها هستید؟ من برخلاف دوستان که بعد از مهاجرت برخی از هنرمندان از این اتفاق ها با خبر می شوند؛ از حدود یک سال پیش هشدار این اتفاق ها را داده بودم.

اگر بخواهیم به این مسئله به صورت ریشه ای نگاه کنیم باید به سبقه رفتاری هنرمندان و البته مراجعِ صدور مجوز برای کار هنرمندان توجه کنیم.

البته این مراجعِ صدور مجوز تنها مختصِ وزارت ارشاد نیست.

باید دید نوع تعاملِ مراجعِ صدور مجوز، با هنرمندان موسیقی چگونه بوده است.

در 30 سال گذشته از نزدیک دیده ام که به علل سلیقه شخصیِ مدیرکل دفتر موسیقی و البته برخی فشارهای بیرونی؛ مرکز موسیقی همیشه دچار اُفت و خیز بوده و هست.

*آمارهایی که در چند سال گذشته از سوی دفتر موسیقی منتشر می شود، روایتگر این است که آثار منتشر شده نسبت به سال قبل همیشه بیشتر است.

بله.

تعداد هنرمندانِ خواهان گرفتن مجوز در برخی از سال ها بیشتر می شود.

به جای اینکه آمار را بر اساس تعداد در نظر بگیریم، باید آمار را بر اساس ضریب نفوذ در نظر گرفت.

ما جامعه ای 80 میلیون نفری داریم.

من واژه ای به نام گوش شنیداری دارم.

قبلا این واژه را به افراد بین 15 تا 65 سال اطلاق می کردم.

الان اما نوجوانان و کودکان نقش مهم تری در شنیدار موسیقی دارند.

پس این واژه گوش شنیداری تمام افراد بالای 7 سال تا 60 ساله را در بر می گیرد.

یعنی ما چیزی حدود 50 میلیون نفر گوش شنیداری داریم.

اگر قرار است آماری بدهیم باید ببینیم که در میان این 50 میلیون نفر که گوش شنیداریِ موسیقی دارند، چقدر از موسیقی که می شنوند دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و چقدرش فاقد مجوز است.

این را به صراحت و خطاب به تمام ارگان هایی که بر موسیقی نظارت می کنند، می گویم، مسئول محترمی که به هر علتی یا با هر جایگاهی برای مسئولان وزارت ارشاد نامه های توصیه ای می فرستید؛ توجه کنید که از مجموعِ این 50 میلیون گوشی که در جامعه است، چقدر موسیقی دارای مجوز و چقدر موسیقی فاقد مجوز می شنوند.

روزگاری بود که برای تولید موسیقی باید ماکت یا رپرتوار را به ارشاد می بردیم و از آنجا مجوز می گرفتیم و سپس برای ضبط آن قطعه به استودیو می رفتیم.

در آن زمان تنها سه استودیو در تهران وجود داشت.

آن زمان کنترل کردن موسیقی کار راحتی بود.

چون تنها سه استودیو در تهران موجود بود و هر چه موسیقی بود در این سه استودیو ضبط می شد و بیرون می آمد.

اما امروز هر نوجوان ایرانی، با همان لب تاپ و کامپیوتری که در خانه دارد، می تواند بر اساس دانش و تجربه خودش، قطعه ای موسیقی تولید کند و همان قطعه را از طریق شبکه های اجتماعی منتشر کند.

همان قطعه هم ممکن است فراگیر شود.

امروز کرونا باعث شد تا بسیاری از ضعف هایِ پنهان عرصه موسیقی در کشور هویدا شود و موسیقی به ورطه ورشکستگی برود.

امروز اگر ضعف ها را چاره نکنیم سه سال بعد مجبورید، برای موسیقی بودجه اختصاص بدهید و خودتان موسیقی تولید کنید.

تا قبل از تولید سریال های خوب ایرانی، متاسفانه سریالهای ترکی در رگ و ریشه خانواده های ایرانی رسوخ کرده بود.

اما در چند سال گذشته سریال های خوبی تولید و در شبکه های خانگی پخش شد.

در این سریال ها آنچه نشان می دهند به رفتارهای موجود در جامعه بسیار نزدیک شده است.

مردم هم همین سریال ها را می بینند.

من الان منتظرم تا جمعه شود و سریال آقازاده را ببینم.

*پرسش من را پاسخ ندادید، آیا این اتفاقی که در عرصه ساخت فیلم های سینمایی و سریال ها رخ داده است، در عرصه موسیقی هم قابل انجام است؟ بله، حتما امکان پذیر است.

تحقیقاتی دارم که حاصلش به دست آمدنِ آماری عجیب است.

در همین سال های 1395 و 1396، بیش از 75 درصدِ موسیقی که مردم در طول سال می شنیدند، آثاری بوده که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.

اما در حال حاضر این آمار به کمتر از 23 درصد رسیده است.

*این آماری که شما ارائه می کنید به این سادگی ها به دست نمی آید.

منبع این آمار کجاست و براساس کدام داده ها چنین آماری به دست آمده است؟ در ایران پلتفُرم های بسیاری در عرصه پخش موسیقی داریم.

جاهایی مانند تلگرام و یا سایت های مختلف که برخی فعالیت شان مجاز و برخی هم غیرمجاز هستند.

برای دست آوردنِ آماری که ارائه کردم باید پرفروش های هفته، ماه و سال را بررسی کرد.

من و تیمِ همکارانم چندین سال است که این کار را انجام می دهیم.

چرا که باید بدانیم وضعیت بازار موسیقی به چه ترتیب است.

آهنگی در سال های گذشته منتشر شد که حدود 56 میلیون دانلود داشت.

*برخی از سایت های فروش و حتی برخی از سایت های دانلودِ موسیقی، به برخی از آهنگ ها توجه بیشتری دارند و ممکن است برای فروشِ بیشترِ فلان آهنگ، آن اثر را در میانِ پرفروش ها قرار دهند.

من این مسئله را رد نمی کنم اما معتقدم میزان این تغییرها به نسبتِ کلِ آثار حوزه موسیقی بسیار ناچیز است.

بخشی از علل مهاجرت هنرمندان در همین آمار و بررسی ها نهفته است.

وقتی پرفروش های ماه یا پرفروش های سال را بررسی می کنیم؛ متوجه می شویم که نفرات اول تا چهارم یا پنجمِ لیستِ پرفروش ها اصلا ایران زندگی نمی کنند.

خوانندگان این آثار از وزارت ارشاد مجوز نمی گیرند، هر واژه ای هم بخواهند استفاده می کنند، با هدف یا بی هدف هم به موضوع هایی می پردازند که مورد پسندِ ما نیست.

جالبه بدانید که بسیار از تذکراتی که به دست وزارت ارشاد می رسد، مربوط به همین آثار است.

*حالا با توجه به همه این نکات، باز هم به پرسش اصلی برگردیم که همان علتِ مهاجرت خوانندگان است.

چه عواملی باعث شده که برخی از خوانندگان تصمیم به مهاجرت گرفته اند؟ هنرمند ذاتا آدمی متفاوت است.

من یا شما توانِ آهنگسازی نداریم.

اما کسانی هستند که ذوق و قریحه اش را داشته اند و با پرورشِ این ذوق، آثار بسیاری خلق کرده اند.

نوع رفتار با این هنرمندان باید متفاوت باشد.

حالا باید دید که چه می شود که هنرمند خسته شده و تصمیم به مهاجرت می گیرد.

در این میان هم برخی از خوانندگان هستند که در این مملکت زندگی می کنند اما خواننده ی کمپانی های امریکایی هستند.

از داخل همین مملکت ارتزاق می کنند و به خودشان هم زحمت گرفتن مجوز نمی دهند.

برای تولید هر آهنگ شان 5 تا 10 هزار دلار دستمزد می گیرند.

در کنارش هم پول هنگفتی برای ساخت موزیک ویدیویی با پروداکشنی بزرگ را می گیرند.

همه جا هم محبوب هستند.

از آنها بپرسی دفتر موسیقی کجاست اصلا نمی دانند و برایشان مهم نیست.

*یعنی این خوانندگان در داخل کشور هستند، اما از کمپانی های خارجی پول می گیرند و در داخل کشور دست به تولیدِ آثارشان می زنند.

این رویه از چه زمانی شروع شده است؟ وقتی قیمت دلار" بالا رفت، پول خارجی برای این خوانندگان ارزشمند شد.

تصور کنید وقتی که دلار در ایران 1000 تومان بوده، اگر به همین خواننده برای خواندنِ هر قطعه 5 یا 10 هزار دلار می دادند، به پول ایران 5 تا 10 میلیون تومان بوده و برای این خوانندگان ارزش چندانی نداشته است.

ولی امروز اگر 5 یا 10 هزار دلار به این خواننده برای خواندنِ یک آهنگ بدهند، حاصلش به پول ایران رقمی بین 100 تا 260 میلیون تومان می شود.

طبیعی است که با چنین رقمی هر کسی وسوسه شود که این کار را بکند.

تازه این حداقلِ رقم است.

*کمپانی های خارجی با تولید این آثار چگونه کسب درآمد می کنند؟ آنها یا سایت شرطبندی دارند یا تلویزیون دارند یا از طریق پلتفرم های مجازی مانند یوتوب و اسپاتی فای کسب درآمد می کنند.

در گذشته وزارت ارشاد یا حراستِ ارشاد می توانستند هنرمند را ممنوع الفعالیت کنند و این برای هنرمند اصلا خوب نبود.

اما الان هر هنرمندی ممنوع الفعالیت شود و درصدی از شهرت را هم داشته باشد، از نظر مالی بسیار به نفعش خواهد بود.

*یعنی شما معتقدید که هنرمندی که ممنوع الفعالیت می شود، می تواند با کار کردن برای کمپانی های خارجی درآمد بسیار بالاتری داشته باشد.

در عین حال اصلا هم مجبور به مهاجرت نیست و می تواند به زندگیش در ایران هم ادامه دهد.

کسی که می خواهد در زمینه موسیقی کسب درآمد کند، باید کنسرت برگزار کند.

حالا این درآمد در هر سال برای خوانندگان رقمی در حدود یک و نیم میلیارد تومان است.

این یک و نیم میلیارد تومان به دلارِ 2 هزار تومان برابر با 750 هزار دلار است.

*750 هزار دلار رقم بسیار بزرگی است و خواننده ایرانی در خارج از ایران به هیچ وجه نمی تواند به درآمدِ سالانه 750 هزار دلار برسد.

یعنی وقتی قیمت دلار" زیاد شده است، با همکاری با کمپانی های خارجی به درآمدهای بسیار زیادی خواهد رسید.

در گذشته اگر به خواننده ای می گفتند ممنوع الفعالیت خواهی شد، ضرر مالی بزرگی در انتظار خواننده می بود.

اما در حال حاضر اصلا چنین چیزی نیست.

*این مسئله را کمی بیشتر برایمان شرح دهید.

درباره درآمدِ خوانندگان در سال های گذشته برایمان بگویید و تفاوتِ این رقم در صورتی که بخواهند با کمپانی های خارجی همکاری کنند چقدر خواهد بود؟ فرض کنیم درآمدِ امروزِ یک خواننده در سال، به جای یک و نیم میلیارد تومان، پنج میلیارد تومان است.

این پنج میلیارد تومان تا همین یک هفته پیش برابر با 150 هزار دلار بود.

الان حدود 200 هزار دلار است.

حالا تصور کنیم خواننده ای با پنج میلیارد تومان درآمد سالانه در ایران، ممنوع الفعالیت می شود.

همین خواننده در صورت همکاری با کمپانی های خارجی، ماهانه حدود 20 هزار دلار درآمد خواهد داشت که در سال رقمی حدود 240 هزار دلار خواهد بود.

با همین رقم 40 هزار دلار درآمدش بیشتر خواهد بود.

در عین حال هیچ محدودیتی هم برای استفاده از هیچ کلمه ای نخواهد داشت.

در ساخت موزیک ویدیو هم محدودیت تصویری ندارد.

این نکته را هم توجه کنید که همین خواننده اگر در روندِ همکاری با کمپانی های خارجی، موزیک ویدیو هم بسازد، درآمدش سه برابر خواهد شد.

یعنی در حال حاضر اوضاع برای خوانندگان برعکس شده است.

اگر خواننده ای در کشور بماند و کنسرتش را برگزار کند، از نظر مالی ضرر کرده است.

*برخی از محدودیت ها و ممیزی های دفتر موسیقی حاصل غرض ورزی های شخصی است.

مثلا گاهی دیده شده که شورای شعر یا شورای موسیقی با خواننده خاصی یا با شاعر خاصی خصومتِ شخصی داشته و به آثارش مجوز نداده است.

من اسم این کار را غرض ورزی نمی گذارم.

روزی از من پرسیدند که اگر شما مدیرکل دفتر موسیقی بودی، چه کسانی را به عنوان شورای کارشناسی موسیقی و شعر انتخاب می کردی؟ کسانی را انتخاب می کردم که حداقل 10 آهنگ یا شعر یا ترانه ی معروف در رزومه شان داشته باشند.

ما کارشناسانی را در شورای شعر داشته و داریم که هنرمندان بسیار با سوادی بوده اند، اما دیدگاهِ این کارشناسان با دیدگاه جوانان و نوجوانانِ امروزِ جامعه در یک مدار قرار نمی گیرد.

نه آن کسی که در شورای شعر است، سروده ای دارد که مورد اقبال عمومی قرار گرفته باشد و نه مخاطبان امروز موسیقی خواهانِ شنیدنِ و یا خواندنِ آثارِ آن کارشناس هستند.

پدرم وقتی نمی توانست جوابِ تلفنم را بدهد، برایم می نوشت که آقای رجب پور با شما تماس می گیرم من برای پسرم می نویسم پسرم زنگ می زنم و پسرم برای من می نویسد بابا میزنگم هر سه جمله یک معنی می دهد.

پدرم براساس زمانه خودش، من براساس گفتارِ زمانه خودم و پسرم هم براساس گفتار زمانه خودش صحبت می کند.

این در شعر امروز هم همینگونه است.

من به عنوان مدیر صنفِ تهیه کنندگان موسیقی از دو طرف تحت فشارم.

نخست اینکه همکارانم به من خُرده می گیرند که چرا از آثار ما دفاع نمی کنی و از سوی دیگر هفته ای نیست که من در دفتر موسیقی برسرِ مشکلاتِ موجود برسرِ راهِ همکارانم مشاجره نداشته باشم.

*این دفاعیه های شما برسرِ چیست.

یعنی چه خواسته هایی از شورای شعر یا شورای موسیقی دارید؟ هر عقل سلیمی می داند که برای ترویج حوزه موسیقی هویتی، موسیقی سنتی و ملی؛ دولت باید بودجه تصویب کند، پول خرج کند و از همه راه ها برای ترویجش همت کند.

برای این جنس از موسیقی هم باید از ادبیات و الفاظ مناسبی استفاده کرد و این همان ادبیاتی است که مدنظر بسیاری از استادان و شاعرانِ بزرگ است.

اما ما به گونه های دیگرِ موسیقی هم نیاز داریم.

اگر موسیقی را با غذا مقایسه کنیم؛ باید بدانیم که جامعه به غذاها و طعم های مختلف نیاز دارد.

در این میان موسیقی پاپ مانند پیتزا و غذاهای فست فودی است.

یعنی همیشه استفاده نمی شود و در عین حال زودگذر است.

البته همین موسیقی پاپ، بخش جدی هم دارد؛ مانند آثارِ حمید حامی و نیما مسیحا که عمق بیشتر و عمر بیشتری دارند.

حال اگر در موسیقیِ پاپ که همان غذای فست فودی برای جامعه است، امکان استفاده از الفاظِ رایج در جامعه وجود نداشته باشد، نتیجه اش این می شود که جوانِ ما مخاطبِ همان خواننده ی ساکنِ خارج از کشور می شود که ممکن است در آهنگ هایش از فحش هم استفاده کند.

من هدفم این نیست که مسئولان حوزه فرهنگ بر موسیقی نظارت نکنند.

اتفاقا این نظارت باید باشد و برنامه ریزی هم بکنند.

ما باید برای گونه های مختلف موسیقی، نگاه های مختلفی داشته باشیم.

یکی از مهمترین دلایلِ مهاجرت خوانندگان به دیگر کشورها به عدمِ دانش کافیِ مسئولان مربوط است.

متاسفانه در حالا حاضر در آثاری که در زمینه موسیقی پاپ تولید می کنیم، ما امکان استفاده از ساده ترین واژه ها را نداریم؛ برای مثال اگر در ترانه ای واژه ی روتین یا سوژه باشد، به آن ترانه مجوز نمی دهند.

چندی پیش در شورای شعر ترانه ای مجوز نگرفت که علتش استفاده از کلمه زغال فروش بود.

این فشارها باعث می شود که جوان این جامعه را دودستی به کمپانی های خارجی تقدیم کنیم.

معتقدم که در هر گونه ای از موسیقی می توان آثار سالمی ساخت.

درست مانند همین دوربین(اشاره به دوبین فیلمبرداری) است؛ با این دوربین می توان از این مصاحبه فیلم گرفت، می توان از مستهجن ترین صحنه ها هم فیلمبرداری کرد.

کارِ این دوربین فیلمبرداری است.

مسئولان ما این درک را ندارند.

آنها نمی دانند که موسیقی راک یا رپ یا جَز، فُرم خاص خودش را دارد اما در محتوا می تواند متفاوت باشند.

با این ژانرهای موسیقی می توان به بیان موضوع های خوب پرداخت.

مسئولانی که در این موضوع تصمیم گیرنده هستند، باید تحقیق بیشتری داشته باشند.

باید ببینند که نزدیکانشان چه موسیقی می شنوند.

تا روزی که مسئولان فرهنگی لمس واقعی از اتفاق های جامعه و البته تغییراتِ جهانی را نداشته باشند؛ ما شاهدِ فاصله ای عمیق بین خواست دولتمردان و آنچه مردم می شنوند، خواهیم بود.

هرچقدر این شکاف بیشتر باشد، مهاجرت و نافرمانی بیشتر می شود.

*یکی از شاعران خوب کشورمان شعری دارد که با استقبال از بیتی از حافظ شروع شده است.

این شعر در شورای شعر دفتر موسیقی فاقدِ هرگونه ارزشی تشخیص داده شد و شورای شعر کلا این شعر را رد کرده است.

گاهی برای برخی از ترانه ها و شعرها، شورای شعر اعلام می کند که این اثر فاقدِ ارزش ادبی است.

من کجا و چطور باید بیان کنم که بخش زیادی از موسیقی هایی که تولید می شود، اصلا نیاز نیست که ترانه یا شعرِ آن اثر دارای ارزش ادبی باشد.

مگر تمام جوامع بشری فقط آهنگ هایی می شنوند که دارای ارزش ادبی هستند؟ بسیاری از این محدودیت ها به خاطر فشارهایی است که بر دوشِ دفتر موسیقی و شوراهای مختلف است.

جمله ی منو سیاه نکن، خودم زغال فروشم مجوز نمی گیرد.

این اصطلاح از چندین سال پیش در فرهنگ گفتاریِ مردم بوده و هست؛ چرا نباید چنین چیزی مجوز داشته باشد؟ *ایرادهای کیفیِ بسیاری به آثار موسیقی پاپ وارد است.

فلان خواننده که شهرتِ بسیاری هم دارد، وقتی از او اجرای زنده می خواهند، آوازش پر از اشتباه و چیزی نزدیک به فاجعه است.

من هم این مسئله را قبول دارم.

همیشه هم به همکارانم توصیه کرده ام که آدمِ بی استعداد را با پروپاگاندا مشهور نکنید.


کلید واژه ها: خوانندگان - مهاجرت - مختلف - گذشته - موسیقی - 75 درصد - خبرگزاری - آمریکایی - افزایش قیمت دلار - غیرمجاز - کمپانی - فرهنگی - درصد - مردم - مجاز - انگیزه - افزایش قیمت - گزارش - داخلی - قیمت دلار - گروه - غیر مجاز - محدودیت - افزایش - عامل - قیمت - دلار - محسن

آخرین اخبار سرویس:
شروع تخفیف های نوروزی در سرویس «فروشگاه» اسنپ

شروع تخفیف های نوروزی در سرویس «فروشگاه» اسنپ

حذف فیزیک کارت های بانکی چه مزایایی خواهد داشت؟

گزارش بورس 16 اسفند 99 / ادامه ریزش بورس با شروع هفته /پیش بینی بورس یکشنبه 17 اسفند

قیمت جهانی نفت امروز شنبه 16 اسفند

افزایش 30 درصدی تقاضا برای پذیرش فرزندخواندگی

با حکم وزیر اقتصاد؛ «دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» منصوب شد

آخرین خبر از سهمیه بنزین نوروزی

80 درصد طراحی کارخانه های فولاد توسط مهندسان داخلی انجام می شود

به منظور همسان سازی حقوق مستمری بگیران، 90 هزار میلیاردتومان از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد/ اختصاص 60 هزار میلیارد برای همسان سازی حقوق کارکنان لشگری، کشوری و رتبه بندی معلمان

افزایش رضایت مندی مشتریان در مراکز خرید

امضا تفاهمنامه همکاری میان ایران و هند با هدف توسعه ناوبری و فرودگاهی

بیش از 180 میلیون دز واکسن کرونا تا پایان سال 1400 تامین خواهد شد

حذف دفترچه بیمه سلامت؛ احتمالا اردیبهشت ماه / پذیرش در بیمارستانها با کد ملی

آخرین خبر درباره سهمیه بنزین نوروزی

ایرانی ها چطور تا آخر ماه پول خرج می کنند؟

کمبود جهانی سرنگ برای واکسن کرونا

کاهش 80 درصدی فروش مانتو های شیشه ای در پایتخت

کرمانشاه در طرح «پایش زندانیان» رتبه دوم کشور را کسب کرد

نرخ دلار، یورو، قیمت طلا و سکه امروز شنبه 16 اسفند 99

کاشت 3میلیون و 500 هزار درخت و درختچه در قم

شریعتمداری: توزیع هدایای نوروزی با هزینه صندوقها، شرکتها و بانکهای تابعه ممنوع

پیک موتوری حقوق ثابت+کرایه مسیر

استخدام همکار خانم منشی

استخدام انباردار پخش موادغذایی

مرغ تنظیم بازاری نداریم؛ در صف بایستید!

استخدام فروشنده خانم در دفتر بازرگانی

قرارداد همکاری و سرمایه گزاری

شاگرد برقکار ساختمان

عملیات آبخیزداری در یک و دو دهم میلیون هکتار اراضی کشور هدفگذاری شد

جذب نیروی جوان

ماجرای جالب 4 میلیون و 700 هزار تومان/ وقتی علی کریمی در پمپ بنزین پول نداشت!

تجارت اینترنتی(بدون سرمایه)

مرغ تنظیم بازاری نداریم؛ یا در صف بایستید یا گرانتر بخرید!

قیمت طلا،سکه، ارز امروز

استخدام کارشناس تحقیق و توسعه(مکانیک) در کنسرسیوم دیالیز ایران در البرز

بهره برداری از فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در تابستان 1400

برنامه چین برای تحقق توسعه جدید در دوران چهاردهین برنامه پنج ساله

استخدام 5 عنوان شغلی در یک شرکت معتبر در تهران

چراغ کارگاهی که با حمایت بنیاد برکت روشن ماند

بورس سرخ پوشید

ذخیره 300 تن پرتقال و 150 تن سیب ویژه تنظیم بازار نوروز

ارزش سهام عدالت امروز 16 اسفند 99 | سهام عدالت 532 هزار تومانی چقدر می ارزد؟

جابجایی فرودگاه مهرآباد از توان شهرداری خارج است

سهم بازار محصولات ایران خودرو به بیش از 55 درصد رسید

فردا آخرین قرعه کشی فروش ایران خودرو در سال 99

افتتاح بندرخشک پیشگامان با حضور معاون اول رییس جمهور

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 16 اسفندماه 99| افت محسوس قیمت طلا،سکه و دلار

تابلوی بورس: کاهش 8 هزار واحدی شاخص کل/ قدرت عرضه، نفس بازار را گرفته است

مرغ تنظیم بازاری نداریم؛ یا در صف بایستید یا گرانتر بخرید!

قیمت جهانی نفت امروز شنبه 16 اسفند

یک شبکه اجتماعی مخصوص خودروسازی تسلا!

داستان روزی که علی کریمی پولش را در خانه پیرزن جا گذاشت

آغاز عملیات اجرایی کارخانه جدید روغن نباتی نرگس شیراز

فردا آخرین قرعه کشی فروش ایران خودرو در سال 99

آغاز نصب مخازن آب شرب اضطراری در مرکز تهران

وضعیت فقر در ایران/ یارانه ها؛ مهم ترین عامل تورم و پیدایش فقر در جامعه

توزیع هدایای نوروزی با هزینه صندوق ها، شرکت ها و بانک های تابعه ممنوع است

رتبه برتر مجتمع فولاد صنعت بناب در عمل به مسئولیت های اجتماعی

کاهش هزینه های گرمایش زمستانی با کاشت درختان

خبری از سهمیه بنزین نوروزی نیست

دستیابی به بالاترین میزان تولید فولاد خام در تاریخ فولاد مبارکه

«آتیه فولاد نقش جهان» پشتوانه ای برای سهامداران این شرکت

بازدید روزهای آینده اعضای کمیسیون کشاورزی از میادین میوه و تره بار

احیای شرکت های تولیدی مه نخ قزوین پس از 20 سال

ماجرای جالب 4 میلیون و 700 هزار تومان/ وقتی علی کریمی در پمپ بنزین پول نداشت!

فولاد سنگان، پیشتاز بومی سازی صنایع در شرق کشور

کاشت 3میلیون و 500 هزار درخت و درختچه در قم

استخدام 4 عنوان شغلی در یک شرکت معتبر مهندسی ، بازرگانی ، تولیدی در تهران

تاکنون 3 میلیون و 900 هزار بیمار مبتلا به کرونا در روسیه درمان شده اند

استخدام 2 عنوان شغلی در مبلمان اداری و منزل رکورد در تهران

24 هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته اشتهارد آزادسازی شد

نابسامانی بازار مرغ از کجا آب می خورد؟ + ویدئو

استخدام منشی در مبلمان اداری و منزل رکورد در تهران

فیلتر پول هوشمند شنبه؛ بزرگترین ورود خروج پول در نمادهای بورسی

پیش بینی بورس فردا 17 اسفند + اخبار لحظه ای

ارزش 60 درصد سهام عدالت قابل فروش چقدر است؟

استخدام 11 عنوان شغلی در مبلمان اداری و منزل رکورد در تهران

استخدام 14 عنوان شغلی در مبلمان اداری و منزل رکورد در تهران

تحقق حق بر شهر در پویش موتورسوار خوب

رفع مشکل قطعی آب شرب روستای راژان ارومیه/چاه جدید حفر می شود

آمادگی فارس برای سوخت رسانی در تعطیلات نوروز

بودجه 526 میلیارد تومانی آمل تحویل شورا شد

پایین ترین میزان رعایت پروتکل ها در این 3 استان

آگهی های دیوار فروشگاه ها؛ بالای 190 هزار کالا!

شریعتمداری: توزیع هدایای نوروزی با هزینه صندوقها، شرکتها و بانکهای تابعه ممنوع

6 ترفند کاربردی اینستاگرام برای افزایش فوری فالوور

آخرین خبر ها از تخصیص سهمیه بنزین نوروزی

عملیات حفاری در میدان نفتی رامین آغاز شد

با تمام ریزش ها در بازار سرمایه اما بیشترین زیان نصیب سرمایه گذاران طلا شده است

باتری هایی که با نفس کشیدن انرژی تولید می کنند / لزوم کاهش آلودگی های زیست محیطی

تدابیر ملی حفاری برای جابه جایی کارکنان در موقعیت های عملیاتی

دلالان عامل اصلی افزایش قیمت گوشت مرغ در کشور

تعامل بیشتر شهروندان و شهرداری با ترویج فرهنگ مطالبه گری

تولید بیش از 8 میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه اول پارس جنوبی

هیچ یک از مخازن منفجر شده در افغانستان در مالکیت شرکت ملی پخش نیست

استخدام نصاب

استخدام اپراتور تولید و کارشناس برنامه ریزی تولید در تهران

جریمه برای سفر بدون مجوز در انگلستان

جذب فروشنده ه اقابرای فروش انلاین

رجب پور: بیشتر از 75 درصد موسیقی شنیداری مردم غیرمجاز است! / برخی خوانندگان داخلی برای کمپانی های آمریکایی کار می کنند

رجب پور: بیشتر از 75 درصد موسیقی شنیداری مردم غیرمجاز است! / برخی خوانندگان داخلی برای کمپانی های آمریکایی کار می کنند