مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 آذر 1399 ساعت 09:102020-11-30پزشكي

بررسی تاثیرات فناوری نانو روی نوعی سلول بنیادی


محققان کشور تاثیر نانوذرات روی سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال را مورد بررسی قرار دادند که نقش تازه ای برای این ماده در سیستم تولید مثلی مردان پیشنهاد کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، استفاده فزاینده از نانوذرات روی (زینک اکساید) در زندگی روزمره، منجر به افزایش تماس آنها با بدن انسان شده است.

سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال مسئول تولید اسپرم در طول حیات مردان هستند و این کار را با برقراری تعادل میان نوزایی و تمایز خود انجام می دهند.

به منظور بررسی اثر نانوذرات زینک اکساید بر سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال در شرایط آزمایشگاهی، محققان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علم و فرهنگ، پس از سنتز نانوذرات زینک اکساید، سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال را از بیضه موش استخراج و در شرایط آزمایشگاهی کشت دادند.

سپس این سلول ها را در معرض نانوذرات قرار دادند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی International Journal of Biochemistry and Cell Biology به چاپ رسیده است، نشان داد، میزان کاهش زنده مانی سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال بستگی به زمان و میزانی (دوز) دارد که در معرض نانوذرات زینک اکساید بوده اند.

همچنین مشاهدات آزمایشگاهی مشخص کرد ذرات کروی و ورقه های نانوزینک اکساید اثر سمی مشابهی بر سلول ها دارند و شکل بر میزان سمی بودن آنها موثر نیست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بررسی تاثیرات فناوری نانو روی نوعی سلول بنیادی

بررسی تاثیرات فناوری نانو روی نوعی سلول بنیادی