مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 7 آذر 1399 ساعت 09:052020-11-27اقتصادي

سالانه 5600 کیلوگرم سرب وارد تالاب میانکاله مازندران می شود


مجری طرح پژوهشی بین المللی نوسانات دریای خزر گفت: سالانه حدود پنج هزار و 600 کیلوگرم سرب وارد خلیج گرگان و تالاب میانکاله می شود که اثرات بسیار خطرناکی بر زیستمندان این حوضه آبی دارد.

دریای خزر که عنوان بزرگترین دریاچه جهان را یدک می کشد و برای همین از آن به عنوان دریا یاد می کنند چند سالی است که درگیر مشکلات زیست محیطی زیادی شده به طوری که عوارض آن دامن زیستگاه های اطراف آن مانند تالاب میانکاله و تنها خلیج آن یعنی خلیج گرگان را هم گرفته است.

نوسانات تراز آب دریای خزر از جمله عامل مهم در بروز این مشکلات است که طی سال های گذشته با دخالت انسان با شدت بیشتری نمایان شده، بر اساس گزارشی از مرکز ملی مطالعات تحقیقات دریای خزر طی سال 2019 نسبت به 2018 متوسط تراز آب دریای خزر نزدیک به 13 سانتمیتر کاهش یافته که این نوسان بر زیستمندان منطقه تاثیر بسیار زیادی داشته است.

شواهد نشان می دهد که از سال 1978 میلادی مقارن با سال 1357 شمسی دریای خزر پیشروی خود را آغاز کرد و سطح تراز آن حدود 2 و نیم متر بالا آمد و پس از آن در سال 1995 مقارن با سال 1374 شمسی پسروی خزر آغاز شد و تاکنون حدود یک متر و 50 سانتیمتر سطح تراز آب خزر کاهش یافت که بنا به گفته همایون خوشروان مجری طرح بین المللی اثر نوسانات دریای خزر، این نوساناتی که طی این دوره کوتاه زمانی برای خزر اتفاق ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سالانه 5600 کیلوگرم سرب وارد تالاب میانکاله مازندران می شود

سالانه 5600 کیلوگرم سرب وارد تالاب میانکاله مازندران می شود