مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 آذر 1399 ساعت 08:152020-11-25اقتصادي

فاجعه نابودی اکوسیستم قنوات یزد؛ از غفلت تا مدیریت


دستکاری در طبیعت و سوء مدیریت ، در کنار بی توجهی به اکوسیستم منحصربفرد مهد قنوات ایران، فاجعه ای است که باعث شده تا دنیای بکر قنوات استان فراخشک یزد در هاله ای از ابهام پنهان بماند.

- ایسنا/یزد دستکاری در طبیعت و سوء مدیریت ، در کنار بی توجهی به اکوسیستم منحصربفرد مهد قنوات ایران، فاجعه ای است که باعث شده تا دنیای بکر قنوات استان فراخشک یزد در هاله ای از ابهام پنهان بماند.

سازه های کهن قنوات که اکثراً به نگاه تاریخی و میراثی بدانها توجه شده، یکی از زیستگاه های مهم آبزیان نیز هستند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و غفلت از این سرمایه گرانقدر می تواند به حذف این زیستگاه ها منجر شود.

اکوسیستم قنوات در حالی مورد بهره برداری علمی قرار نگرفته که موجودات ساکن آن ها می توانند به خوبی روابط زندگی انسان با طبیعت، آلودگی آب ها و حتی تاریخچه زمین را بیان کنند.

یزد به عنوان مهد قنوات مانند استان های شمالی و جنوبی کشور در حاشیه دریا واقع نشده است و هیچ رودخانه دائمی نیز از این استان نمی گذرد ولی با این وجود از زیستگاه های آبی محدودی برخوردار است که کمتر مورد اهتمام متولیان قرار گرفته است.

نابودی حیات نهفته در دل قنوات رضا ندرلو عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تشبیه اکوسیستم قنوات و آب های شیرین در بیابان،


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فاجعه نابودی اکوسیستم قنوات یزد؛ از غفلت تا مدیریت

فاجعه نابودی اکوسیستم قنوات یزد؛ از غفلت تا مدیریت