مطالب مرتبط:
در دفاع از آزادی بیان و علیه توهین به مقدسات
کدخدایی:توهین به مقدسات مسلمانان نقض حقوق بشر است
توهین به اعتقادات آری، توهین به رییس جمهور نه؟! نقاب آزادی بیان/همدستی خودسر ها با کرونا/ انتظار طرح های عقلانی از مجلس!
حمایت دولت فرانسه از توهین به مقدسات اسلام نقض حقوق بشر است
کدخدایی: نفرت پراکنی سیستماتیک دولت فرانسه در توهین به مقدسات مسلمانان، مصداق بارز نقض حقوق بشر است
-2 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 آبان 1399 ساعت 06:152020-10-28سياسي

در دفاع از آزادی بیان و علیه توهین به مقدسات


ایرنا- در یادداشت روزنامه ایران آمده است: انسان نیازهای متنوع فردی و اجتماعی و حقوق و مسئولیت های متناظر، نسبت به خود و دیگران دارد.

آزادی در ارتباط با این نیازها و حقوق، - از یک سو و در ارتباط با وجه تاریخی و اجتماعی و انضمامی آدمی، از دیگرسو معنا می یابد و توجیه پذیر می شود.

روزنامه ایران چهارشنبه هفتم آبان در یادداشتی به قلم عماد افروغ استاد دانشگاه، آورده است: در این یادداشت کوتاه به هیچ وجه قصد ندارم که چندان وارد مباحث فلسفی سیاسی درباره آزادی و مناقشات آن شوم، چرا که قبلاً در آثار قبلی ام به حد کافی به آن پرداخته ام.

اما ظاهراً امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه، در دفاع از کاریکاتورهای انتشار یافته درباره پیامبر اکرم(ص)، اشاره به آزادی بیان کرده است.

اما این چه تفسیر و تعبیری از آزادی است که اجازه توهین به مقدسات را می دهد؟ اصولاً آزادی را برای چه می خواهیم که توهین و هتاکی به دیگران جایگاه پیدا کند و قابل دفاع باشد؟ اگر آزادی را در نسبت با انسان، نیازها و حقوق او تعریف می کنیم، چه نسبتی بین هتک حرمت مقدسات خود و دیگران، با درک ما از انسان، نیازها و حقوق جامع او برقرار است؟ کدام نیاز آدمی توهین به دیگری را موجه و معتبر می سازد؟ چرا چیزی که برای خود و قوم و تبار و کیش خود روا نمی داریم، برای دیگران روا می داریم؟ این حداقل چیزی است که می توان درباره حرمت توهین به دیگران گفت.

اینکه چیزی که برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز مپسند.

کافی است فرد توجیه کننده توهین را در موقعیت مشابه قرار دهیم و عکس العمل او را به نظاره بنشینیم.

بحث از نسبت نیاز آدمی و آزادی به میان آمد.

اگر نیاز انسان را حسب یک تقسیم بندی و یک وجود چهارسطحی اجتماعی (انسان با طبیعت، انسان با دیگری، انسان با روابط و ساختارهای اجتماعی و انسان با خود)، به نیاز به طبیعت، نیاز به برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، نیاز به ساختارها و قواعد اجتماعی و نیاز به واکاوی و تأمل در خود که به نیاز معنوی و استعلایی خاصی می انجامد تقسیم کنیم، حسب تأمین کدام نیاز، آزادی هتک حرمت و آزار و توهین به دیگران و مقدسات آنها توجیه پذیر می شود.

ممکن است این گونه تداعی شود که بحث آزادی بیان و در نتیجه توجیه پذیر شدن و یا نشدن توهین به دیگران تنها در ارتباط با دیگری، قواعد و ساختارهای اجتماعی و خود قابل تأویل است.

اما آدمی حتی مجاز نیست که نسبت به طبیعت که خاستگاه برآورده شدن نیازهای معیشتی اوست، نگاهی تحقیرآمیز و از سر اهانت داشته باشد.

در تمام این عرصه ها آزادی همراه با مسئولیت است؛ مسئولیت در برابر طبیعت، دیگری، قواعد و ساختارهای اجتماعی و خود.

مفهوماً آزادی در ارتباط با این نیازها و مسئولیت ها معنا می یابد.

از سوی دیگر وجه اجتماعی آدمی گواهی است بر اینکه انسان در شبکه ای از واقعیت ها و پیوندها و تعلقات و گروه بندی های اجتماعی زیست می کند که هرکدام برای او دلبستگی و شیفتگی خاصی به ارمغان می آورد که بدون توجه به این دلبستگی ها و شیفتگی ها، حیات اجتماعی بی معنا و امکان ناپذیر می شود.

لذا توهین به این دلبستگی ها و شیفتگی ها توهین به انسان و حیات اجتماعی اوست.

ممکن است گفته شود که جای نقد کجاست؟ نقد ارزشمندتر از آن است که با هتاکی به حقوق و نیازها و مسئولیت ها و واقعیت های حیات اجتماعی خلط شود.

نقد آداب و قواعد خود را دارد.

توهین به مقدسات و هتک حرمت دیگران به نام هر چه انجام شود نباید به نام ارزش والای آزادی و نقد انجام بپذیرد.

آزادی و نقد برای خودشکوفایی و بالندگی و سعادت و رهایی آدمی است نه گرفتار شدن در منجلابی از کینه توزی ها، جهل ها و رذالت های فردی و اجتماعی.

در آزادی مفهومی طرح می شود به نام آزادی برای چه؟ برای چه چیزی می خواهی آزاد باشی؟ این غایت آزادی است که آزادی از چه را ارزشمند می کند.

آزاد باشی که چه بشود؟ آزادی از چه را می خواهیم که به شکوفایی و بالندگی و رهایی برسیم.

نه اینکه آلت دست دیگران و غرق در نفسانیات و لایه های پست شیطانی خود شویم.

کانت، فیلسوف شناخته شده آلمانی بر آزادی برای اراده های پاک و مهذب و استاد مطهری بر آزادی معنوی و رهایی از نفسانیات اصرار می ورزند.

بدین معنا که آزادی مقدس تر از آن است که هر بیخرد و جاهل و متوهمی آن را ابزار توهین به دیگران، آن هم دیگران مقدس، متعالی و مورد قبول پیروان و معتقدان فراوان قرار دهد.

بماند که هیچ مکتبی، به نام آزادی، توهین به مقدسات را روا نمی دارد.

حتی لیبرالیسم که بر آزادی از چه اصرار می ورزد، در آنجا هم آزادی به معنای رهایی از قید و بندهای غیرضرور تعریف شده است و قید وبندهای ضرور، از جمله عدم آسیب به دیگران، مورد پذیرش واقع شده است.

امروزه شاهد بازگشت به خدا و احیای من استعلایی و طرح حق معنوی برای انسان ها هستیم.

مسلم است که این بازگشت و احیا، منافع بسیاری از خداگریزان و انسان گریزان را، ولو به نام دفاع از منافع انسان به مخاطره انداخته است.

حیات انسان هایی را به مخاطره افکنده است که خواهان تحقق و برآورده شدن نیازهای واقعی مردم نیستند.

خواهان حیاتی آزاد، امن، معنوی و سرشار از عدالت برای انسان ها نیستند.

کماکان مایل به تداوم حیات ارباب-رعیتی و استثماری، دنیازده و غافل از لذات معنوی و نوع دوستی و سرشار از همبستگی و ایثاراند.

خواهان مشغول کردن مردم به وجه حیوانی خود با غفلت از وجوه انسانی اند.

این مواجهه برای کسی بود که به نام آزادی بیان، آزادی توهین به مقدسات دیگران را روا می دارد، اما فرد مورد نقد بنده کوچکتر از آن است که مخاطب بحثی مبنایی و فلسفی باشد.

او را باید بیشتر فرد متوهمی دید که در راستای سلاح پوسیده اسلام هراسی و یا شعار دیرینه و بی ریشه مربوط به قدرت سیاسی فرانسه یعنی سکولاریسم و همسو با منافع صهیونیسم بی ریشه عمل می کند.

چگونه است که نقد هولوکاست در فرانسه مکافات دارد اما توهین به پیامبر عظیم الشأن اسلام با هیچ مجازاتی روبه رو نمی شود؟ جالب است با دست خود داعش را به عنوان مستمسک اسلام هراسی خود به وجود می آورند و مورد حمایت مالی و غیرمالی قرار می دهند، اما با ابزارهای هژمونیک و رسانه ای در اختیار خود می کوشند تا حقیقت مقابله کنندگان اصلی با داعش به بوته فراموشی سپرده شود.

اگر اسلام هراسی با وجود داعش توجیه پذیر است، چرا اسلام ناهراسی با وجود مسلمانان باشرفی همچون شهید سلیمانی توجیه پذیر نباشد؟ طرفه آنکه همین نماد و مقابله با منبع اسلام هراسی توسط خود علم کنندگان آن به شهادت می رسد.

عجب دنیای وقیحی توسط آدم های نااهل و بی دین رقم خورده است.

البته این ظاهر دنیاست؛ دنیا باطنی دارد که همواره سر بزنگاه رخ عیان کرده و هم اکنون نیز در حال رخ عیان نمودن است.

سخن پایانی بنده مربوط به تذکار این موضع بدیهی است که به هیچ وجه مقابله به مثل به مخیله مسلمانان، به دلیل باورهای قرآنی و اعتقاد به انبیای عظام خطور نخواهد کرد.

آن هم در عصر بازگشت به خدا و پربار شدن گفت وگو و تعاملات بینا دینی.

البته انتظار است که مسلمانان به دلیل باورهای دینی مستحکم خود در دفاع از ارزش های مقدس خود با تظاهرات و تدابیر مختلف نسبت به موضع مذبوحانه رییس جمهوری فرانسه، امانوئل مکرون، واکنش پرشور نشان دهند.

نشان دهند که هنوز میل به معنویت و حیات اخلاقی و عشق به مردان پاک و انبیای الهی، بویژه پیامبر اکرم(ص) استوار و پر صلابت است و پر شورتر از گذشته در جریان و در جوشش و غلیان است.


کلید واژه ها: آزادی - روزنامه ایران - یادداشت - آزادی بیان - توهین - اجتماعی - روزنامه - مقدسات - ارتباط - رییس جمهوری - ایران - عماد افروغ - چهارشنبه - دفاع - بیان - حقوق - انتشار - تاریخی - پیامبر - جمهوری - تفسیر - آورده - متنوع - سیاسی - فلسفی - انسان - استاد - کوتاه - قبلی - آبان

آخرین اخبار سرویس:
حدیث روز | جوان شیعه باید اینگونه باشد

ادعاهای انتخاباتی ترامپ:پیروزی در انتخابات و توافق با ایران در یک ساعت

روش محاسبه نیمه شب شرعی در فتوای رهبر انقلاب

شرح و تفسیر خطبه 175 نهج البلاغه جلسه دوم

موارد اشتباه در جواز غیبت

«شبنم مقدمی» با میکاپی متفاوت تر از همیشه/ عکس

انسجام دو نهاد بالادستی برای تضعیف نهاد شورا ها

معاون پژوهشکده علوم پایه کاربردی: تاب آوری پژوهشگر حدی دارد/ چرا بعد سالها موانع رفع نشده است؟

ترامپ: به زودی به دیوان عالی می رویم/ اگر پیروز شوم، یک ساعته با ایران توافق می کردم!

ترامپ مدعی پیروزی در انتخابات شد

صهیونیست ها ذینفع اصلی در ترور شهید فخری زاده

عالم اهل سنت بریتانیایی اسلام هراسی آنلاین را محکوم کرد

اگر می دانستید نماز شب چه تأثیری در برآورده شدن حاجات دارد

دست و پا زدن ترامپ برای رییس جمهور خوب بودن!

معاون پژوهشکده علوم پایه کاربردی: تاب آوری پژوهشگر حدی دارد/ چرا بعد سالها موانع رفع نشده است؟

ترامپ: پیروز می شویم و به زودی به دیوان عالی می رویم

رضا صادقی: «هنوز همون دهاتیم با همه شهری شدنم»/ عکس

تعلیق پروتکل الحاقی؛ ضرب شستی بر تروریسم دولتی غرب و آمریکا 

ترامپ مدعی پیروزی در انتخابات شد

رضا صادقی: «هنوز همون دهاتیم با همه شهری شدنم»/ عکس

بیانیه حزب توسعه و عدالت به مناسبت 16 آذر

غبار زمان از ارزش 16 آذر نکاسته است

«جنگ خوب است» نظر آمریکایی ها را درباره ایران برملا می کند

آیا انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک ممکن است؟

ترامپ مدعی پیروزی در جورجیا شد

پشت و روی سخنان قالیباف درباره بورس!

ترامپ مدعی پیروزی در جورجیا شد

چرا پدر و مادر ها به تک فرزندی علاقمند شده اند؟

دانشجویان تراز انقلاب اسلامی / از برپایی جلسات نمایشی در دانشگاه ها تا مطالبه گری همراه با عقلانیت

آیا نیروگاه های خورشیدی شناور در فضا می توانند پاسخگوی نیاز انرژی بشر باشند؟

آیا نیروگاه های خورشیدی شناور در فضا می توانند پاسخگوی نیاز انرژی بشر باشند؟

واکسن ایرانیِ کرونا مشابه نمونه چینی و روسی

تحلیلی از ارتباط انتخابات آمریکا و جدی شدن انتخابات1400 برای اصلاح طلبان

جزییات تازه از درز اطلاعات مربوط به ایران در آژانس اتمی

تحلیلی از ارتباط انتخابات آمریکا و جدی شدن انتخابات1400 برای اصلاح طلبان

7 راه آسان برای انگیزه داشتن در هنگام سخت کار کردن

چه چیزی مانع اصلاحات می شود؟/ پاسخ حسین راغفر

وزارت صمت به فکر بازار آرد باشد/ توزیع آرد باید کنترل شود

عناوین روزنامه های سیاسی 15 آذر 99/ دفاع عالی از مجلس +تصاویر

پروفسور کرم زاده: دانشجو مورد اعتماد مردم است

جزییات پرونده مولاوردی از زبان خودش

درخواست غیرمستقیم ترامپ از فرماندار جورجیا برای لغو نتیجه رأی گیری

پروفسور کرم زاده: دانشجو مورد اعتماد مردم است

ادعای جدید ترامپ در آخرین روزهایش در کاخ سفید

واکسن ایرانیِ کرونا مشابه چین و روسیه

دولت برای ایجاد جو روانی علیه مصوبه مجلس با بازار بازی می کند

واکنش دادگستری کرمانشاه به پخش یک کلیپ

ترامپ؛ رییس جمهور خوبی که قصد پذیرفتن نتایج انتخابات را ندارد!

پویش دانشجویی مکتب فاخر به یاد شهید فخری زاده راه اندازی شد

می ترسند در دولت روحانی مذاکره ای انجام شود

گر حکم شود که مست گیرند

کوررنگی مطلوب کرونایی

فرصت را تبدیل به تهدید نکنیم

دادگستری کرمانشاه سازندگان یک کلیپ را تهدید کرد

کدام کاندیدای 96 برای انتخابات 1400 می آید؟

پسرِ «امین حیایی» پُشت میله های زندان/ عکس

تجارت نا«پسند» /76 درصد بودجه غیرقابل نظارت / کدام نامزد 96 برای 1400 می آید؟/پیشخوان

واکسن ایرانی کرونا مشابه چین و روسیه / احتمال دسترسی به واکسن تا تیرماه

امید به خداوند باعث افزایش برکت و روزی

نماینده اهواز: مراقب «آه» مردم باشید

درخواست غیرمستقیم ترامپ از فرماندار جورجیا

ابتکار شیخ کاظم در یاری محرومان مارگون + عکس

واکسن ایرانی کرونا مشابه چین و روسیه / احتمال دسترسی به واکسن تا تیرماه

جزییات حادثه پالایشگاهی درافریقا

اظهارات حاجی بابایی درباره نفت وبودجه

توقف تولیدنفت دانمارک تا٢٠٥٠

حضورچشمگیرشرکت های نفتی روسیه درسوریه

واکنش روسیه تحریم های جدیدامریکا

5 توصیه یک استاد ارتباطات به «ایسنا»

افزایش آب بهای نخیلات منطقی نیست/ لزوم حمایت دولت از کشاورزان

سخنگوی دولت را با پوششی متفاوت ببینید

حدیث نگاشت | فراگیری دانش در جوانی

فیلم | مراقب باش زندگیت از اهل بیت (ع) جدا نشود

بسته خبری| آخرین اخبار استان ایلام

نمکی: برگ های برنده ای برای دنیا رو خواهیم کرد

5 توصیه یک استاد ارتباطات به «ایسنا»

جای مدیر فاسد در استان بوشهر نیست/ اعتراض به عملکرد پتروشیمی ها

آصفری: غربی ها باید حقوق غارت شده ملت ایران را جبران کنند

سردار حسینی: دانشجوی آگاه الگوی تمام نما و چشم بینای ملت است/دانشجویان روحیه آزادی خواهی و استکبارستیزی خود را حفظ کنند

جای مدیر فاسد در استان بوشهر نیست/ اعتراض به عملکرد پتروشیمی ها

درخواست غیرمستقیم ترامپ از فرماندار جورجیا برای لغو نتیجه رأی گیری

عرضه اولین نرم افزار تحلیل فرآیندهای سازمان فارسی زبان توسط محققان دانشگاهی

محسن هاشمی: ریاست جمهوری عاشق و مجنون می خواهد؛ شاید مجنون باشم اما ...

از روی نمودار ببینید؛ اگر تعطیل نمی شد، وضعیت کرونا در ایران چه می شد؟ | شرایط فعلی استان های قرمز و ناپایدار کرونا در ایران

آمار رییس شورای شهر از مرگ و میر کرونا در تهران: شنبه 100 بیمار کرونا در تهران فوت کردند | هنوز به نارنجی نرسیده ایم

شیخ فضل الله نوری ؛ سرسخت ترین مخالف مدرنیته

یک نماینده مجلس: بایدن با ترامپ و اوباما هیچ فرقی ندارد!

گفت و شنود/ هندونه ها کو؟!

اولین واکنش معاون سابق روحانی درباره محکومیتش به حبس تعزیری

تشریح فرآیندهای اجرایی برگزاری انتخابات شورا های اسلامی

عرضه اولین نرم افزار تحلیل فرآیندهای سازمان فارسی زبان توسط محققان دانشگاهی

درخواست ترامپ از فرماندار جورجیا برای رد پیروزی بایدن

حسین زهی: اقتصاد مقاومتی باید از اولویت های مجلس در بررسی بودجه باشد

کمتر از 10 درصد نیروهای پارس جنوبی بومی است

پابرجا بودن محدودیت سفرهای جاده ای و جریمه متخلفان

پرونده (PMD) چگونه بسته شد؟

حسین زهی: اقتصاد مقاومتی باید از اولویت های مجلس در بررسی بودجه باشد

کمتر از 10 درصد نیروهای پارس جنوبی بومی است

آثار محدودیت های کرونایی بر کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات/ احتمال برقراری مجدد محدودیت ها

سهم ناچیز دریاچه ارومیه از بودجه 1400

در دفاع از آزادی بیان و علیه توهین به مقدسات

در دفاع از آزادی بیان و علیه توهین به مقدسات