مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 1 آبان 1399 ساعت 20:452020-10-22اقتصادي

متغیر امنیت انرژی؛ مانعی بر سر بازگشت آمریکا به برجام


در حالی که برخی کاهش تحریم های نفتی ایران را با روی کار آمدن نامزد دموکرات ها پیش بینی می کنند، نگاهی به سایر متغیرهای موجود از جمله بحث نفت و بازار انرژی جهان نشان می دهد که نفت ایران مسیر پر پیچ و خمی برای بازگشت به بازارهای جهانی با ابزار برجام در پیش دارد.

- گروه بین الملل خبرگزاری فارس – مهدی پورصفا: سرنوشت برجام به عنوان یک توافق چندجانبه شاید سال ها بعد در کتب دانشجویان روابط بین الملل به عنوان یکی از پیچیده ترین پرونده های تاریخ جهان ثبت شود.

نگاهی به شکل گیری این توافق از آغاز مذاکرات ایران و و بریتانیا برکنار شد و چه زمانی که پرونده هسته ای ایران بهانه ای شد تا صنعت نفت ایران از سال 2011 تحت شدیدترین فشارهای تحریمی یکجانبه و چند جانبه قرار بگیرد.

نفت صرفنظر از این که به عنوان مهم ترین منبع در آمدی ایران طی 70 سال گذشته و از زمان امضای قرارداد کنسرسیوم ایفای نقش کرده مهم ترین ابزار ایران برای وصل شدن به یک شبکه بین المللی تسویه حساب بین المللی محسوب می شد.

از آنجا که ایران هیچ گاه دارای یک واحد پولی جهان روا نبوده و ذخایر زیر زمینی گسترده طلا و نقره نیز در اختیار نداشته همواره در بحث تسویه حساب های بین المللی در رنج بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

متغیر امنیت انرژی؛ مانعی بر سر بازگشت آمریکا به برجام

متغیر امنیت انرژی؛ مانعی بر سر بازگشت آمریکا به برجام