مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 مهر 1399 ساعت 00:002020-10-20سياسي

چرا دولت مصدق تصمیم به قطع رابطه ایران و انگلیس گرفت؟


24 مهرماه دکتر مصدق در نامه ای به نمایندگان مجلس شورای ملی دلایل تصمیم دولتش مبنی بر قطع رابطه با دولت انگلیس را به اطلاع ایشان رساند و رادیو متن این نامه را پخش کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازجماران؛ روزنامه شرق نوشت: سی ام مهرماه سال 31 بود که قطع رابطه سیاسی ایران و بریتانیا پس از تصویب هیئت وزیران در دولت دکتر محمد مصدق تسلیم کاردار سفارت انگلستان در تهران شد و حسین فاطمی، وزیر امور خارجه دولت مصدق، آن را اعلام کرد.

علت قطع رابطه ایران با انگلستان، بی اعتنایی لندن به خواست های ملت ایران در احقاق حقوق خود به ویژه در جریان ملی کردن صنعت نفت عنوان شده بود.

پس از ده ها سال حضور تمام قد انگلیس در عرصه سیاست ایران از دوران قاجار تا پهلوی، این نخستین بار بود که به حضور این کشور در ایران، برای مدتی پایان داده می شد.

مصدق: جنبش ملی ایران از روز اول با کارشکنی های انگلیس مواجه شد 24 مهرماه دکتر مصدق در نامه ای به نمایندگان مجلس شورای ملی دلایل تصمیم دولتش مبنی بر قطع رابطه با دولت انگلیس را به اطلاع ایشان رساند و رادیو متن این نامه را پخش کرد.

نامه مصدق به نمایندگان به این شرح بود: مجلس شورای ملی/ آقایان نمایندگان محترم مستحضرند که جنبش ملی ایران از روز اول با کارشکنی ها و تحریکات عوامل شرکت سابق و دولت انگلیس در داخل و خارج کشور روبه رو گردید.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا دولت مصدق تصمیم به قطع رابطه ایران و انگلیس گرفت؟

چرا دولت مصدق تصمیم به قطع رابطه ایران و انگلیس گرفت؟