مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 9 مهر 1399 ساعت 05:452020-09-30اجتماعي

تکیه ای با قدمت 200 ساله/تماشای معماری قاجاری در تکیه بزرگ تجریش


بنا بر گفته محلی ها، قدمت این تکیه بیش از 150 سال است، تکیه تجریش دو طبقه دارد که بخش بالایی آن با 22 پنجره یک دست تزیین شده و هر کدام زاویه ای به طبقه اول و صحن تکیه باز کرده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار تفریح  و نشاط خبرگزاری فارس، تهران حدود 150 سال پیش بین 50 تا 70 تکیه محلی داشته، تکیه هایی که حالا یا خبری از آنها نیست یا حسینیه ها جایشان را پر کرده اند.

با این حال تکیه های قدیمی تهران هنوز هم محل تجمع ریش سفیدان پایتخت و قدیمی های هر محله است؛ عزادارانی که محرم و صفر را با رسوم تهران قدیم به جا می آورند.

در ایام قدیم از 15 ماه ذی الحجه بچه ها با پارچه های سبز و سیاه و علامت های حلبی برای خود تکیه درست می کردند و مساجد حسینیه های شهر برای عزاداری آماده می شدند.

از آنجایی که در برخی از دوره ها مردم با سختگیری های دولت ها و جلوگیری از عزاداری مواجه بودند، مراسم خود را در پستوها و صندوقخانه های منازلشان برپا می کردند تا چراغ عزادرای سیدالشهدا را روشن نگه دارند.

حسینیه های خصوصی که از طرف رجال و بزرگان برپا می شد به خرج خود آنها بود اما حسینیه ها و مساجد را اهالی و مردم محل دایر می کردند، به این شکل که یکی دو ماه مانده به محرم هر کسی مبلغی را به ناظم حسینیه یا صندوق دار آن پرداخت می کرد یا تعهدی نقدی، کاری یا کالایی می داد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تکیه ای با قدمت 200 ساله/تماشای معماری قاجاری در تکیه بزرگ تجریش

تکیه ای با قدمت 200 ساله/تماشای معماری قاجاری در تکیه بزرگ تجریش