مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 8 مهر 1399 ساعت 08:402020-09-29دانش

ساخت دستگاهی برای بررسی رفتار فیزیکی سازه های عمرانی مدفون در خاک


محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت دستگاه مدل ساز فیزیکی رفتار دینامیکی سازه های مدفون در خاک به منظور پیش بینی پاسخ این سازه ها در ابعاد تمام مقیاس و پیش از اجرای عملیات عمرانی شدند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، حمید مرتضوی بک، مبتکر این دستگاه و دانش آموخته دکترای مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فرآیند طراحی و ساخت این دستگاه، گفت: مدل سازی فیزیکی به واقع تکرار یک پدیده به صورتی است که متغیرهای آن همچون نیرو، جابه جایی و شتاب با آنچه در واقعیت و در نمونه واقعی اتفاق می افتد، قابل مطابقت باشد.

وی افزود: بر این اساس، دستگاه ساخته شده برای نخستین بار امکان بررسی رفتار و پاسخ دینامیکی سازه های مدفون در خاک همچون انواع شمع های بتنی و فولادی را به طور فیزیکی و منطبق بر سازه واقعی فراهم می کند.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: این دستگاه با توجه به دارا بودن محفظه ای به شکل مخروط ناقص و اعمال فشار از کف، قادر است در یک ناحیه کنترلی مرکز مخروط، میدان تنشی ایجاد کند که در آن تنش از مقدار صفر در سطح خاک تا مقدار مورد نظر در عمق مشخص به صورت خطی افزایش یابد که این امر با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد، هم خوانی دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ساخت دستگاهی برای بررسی رفتار فیزیکی سازه های عمرانی مدفون در خاک

ساخت دستگاهی برای بررسی رفتار فیزیکی سازه های عمرانی مدفون در خاک