مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 7 مهر 1399 ساعت 05:052020-09-28بين الملل

این مرد، بریتانیا را از خاورمیانه بیرون کرد/ «قهرمانی» با 2 بار شکست!


تاریخ می گوید قهرمان ها همیشه پیروزها هستند؛ «باید» پیروز باشند که قهرمان بمانند؛ ولی کسانی هم هستند که شکست می خورند و همچنان قهرمان می مانند.

- همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: تاریخ معاصر مصر پر از سیاستمدارانی است که حوصله مردم را سر می بردند؛ از بس که سازش کار بودند در برابر ابرقدرت های شرقی و غربی جهان و البته رژیمی که همسایه شمالی مصر شده بود.

اما جمال عبدالناصر حسین این گونه نبود؛ سر سازش با رژیم اشغالگر قدس نداشت و از جنگ هم نمی ترسید.

وقتی رییس جمهور شد، اولین کار مهمش این بود که کانال سوئز را ملی کرد؛ آبراهه ای 192 کیلومتری در قلمرو مصر که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کند و از سال 1869 میلادی برای کشتیرانی و تجارت جهانی ارزش حیاتی دارد.

کانال سوئز تا آن موقع زیر نظر شرکت کانال سوئز اداره می شد که متعلق به فرانسه و انگلیس بود و در واقع گذر کشتی ها از کانال برای مصر عایدی نداشت.

عبدالناصر که با انگلیسی ها هم سر سازش نداشت و هم نظر مردمش بود که از سلطه طولانی بریتانیا بر مصر، خون به جگر داشتند در سال 1956 میلادی کانال سوئز را ملی کرد و یک جنگ بزرگ شروع شد.

اسراییل در همراهی با انگلیس، پرید وسط ماجرا و صحرای سینا را اشغال کرد و انگلیس و فرانسه هم در مصر نیرو پیاده کردند تا کانال را پس بگیرند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

این مرد، بریتانیا را از خاورمیانه بیرون کرد/ «قهرمانی» با 2 بار شکست!

این مرد، بریتانیا را از خاورمیانه بیرون کرد/ «قهرمانی» با 2 بار شکست!