مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 7 مهر 1399 ساعت 03:352020-09-28اقتصادي

ارز دولتی؛ ابزار تأمین دارو برای کشورهای همسایه!


در حال حاضر نرخ ارز آزاد تقریبا 6 برابر نرخ ارز دولتی است؛ این فاصله غیرمعقول باعث شده است انگیزه های سوداگران برای سوءاستفاده و حتی قاچاق معکوس داروها به خارج از کشور افزایش یابد.

- خبرگزاری فارس - گروه سلامت: به فرآیند خروج کالای وارداتی یا تولید داخل از کشور، در صورتی که از مبادی رسمی صادرات صورت نگیرد قاچاق معکوس گفته می ­شود.

در سال ­های اخیر بحث خریدهای دارویی مسافران کشورهای همسایه از ایران در رسانه ها و محافل کارشناسی خبرساز بوده است.

در همین راستا بررسی حجم فروش داروخانه های شهرهای زیارتی و مناطق آزاد که حجم گردشگران مراجعه کننده به آنها بسیار بیشتر از سایر مناطق است به وضوح رخداد این پدیده عجیب و غریب را نشان می ­دهد.

بنابراین یک سوال مشخص ذهن جامعه کارشناسی را به خود درگیر کرده است؛ چه چیز باعث شده مسافران تا این حد اصرار به خرید چمدانی دارو از ایران داشته باشند، در حالی که همان داروها در کشورهای مبدا به اندازه کافی وجود دارد؟ از ابتدای سال 97 دولت با تصور کنترل قیمت ها نرخ قطعی 4200 تومان را برای ارز دولتی اعلام کرد.

رفته رفته اما با شروع فاصله گرفتن بیشتر نرخ ارز آزاد از ارز دولتی خصوصا در طول یک سال اخیر، انگیزه های شرکت های واردکننده دارو و مواد اولیه دارویی برای سوءاستفاده از این ارز قوت گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ارز دولتی؛ ابزار تأمین دارو برای کشورهای همسایه!

ارز دولتی؛ ابزار تأمین دارو برای کشورهای همسایه!