مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 31 شهریور 1399 ساعت 07:402020-09-21ورزشي

بخش دیگری از آتشکده فردقان فراهان از زیرخاک بیرون آمد


سرپرست تیم کاوش آتشکده فردقان فراهان از کشف ابعاد جدیدی از آتشکده و بیرون آمدن ستون های ضلع جنوب غربی این بنا از زیر خاک خبر داد.

- ایسنا/مرکزی سرپرست تیم کاوش آتشکده فردقان فراهان از کشف ابعاد جدیدی از آتشکده و بیرون آمدن ستون های ضلع جنوب غربی این بنا از زیر خاک خبر داد.

محسن کریمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز فصل جدیدی از کاوش آتشکده فردقان فراهان از نیمه شهریورماه 1399، اظهار کرد: در روستای تاریخی فردقان شهرستان فراهان قلعه تاریخی وجود دارد که در مرکز ثقل این قلعه آتشکده فردقان واقع شده است.

وی افزود: این آتشکده یک بنای چهارطاقی است و با توجه به مطالعات میدانی و تطبیقی انجام شده مشخص شد که این آتشکده در واقع همان آتشکده ای است که در تاریخ قم از آن یاد شده است، در این متون به فردقان، آتشکده واقع در آن، تصرف و تخریب آن توسط حاکم قم در سال 288 هجری، انتقال درب مطلای آتشکده به کعبه در زمان حجاج بن یوسف، شکست علاءالدوله کاکویه از مسعود بن محمود بن سبکتکین و پناه گرفتن او در قلعه فردقان و نیز زندانی شدن بوعلی سینا در قلعه مذکور اشاره شده است.

کریمی با اشاره به اینکه چهارطاقی به شکل مربع و به اضلاع 17 متر است، گفت: بنا 4 ستون چهار وجهی دارد که بر روی آن گنبدی افراشته شده بود و در ضلع شمالی دارای ورودی از مرکز است و علاوه بر آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بخش دیگری از آتشکده فردقان فراهان از زیرخاک بیرون آمد

بخش دیگری از آتشکده فردقان فراهان از زیرخاک بیرون آمد