مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 شهریور 1399 ساعت 08:402020-09-19اقتصادي

گنج و رنج زرشک کاران خراسان جنوبی / از سهم ناچیز صادرات تا طمع دلالان


خبرگزاری فارس- بیرجند؛ محصول زرشک، بهار را با شکوفه های زرد شروع می نماید و در اواخر تابستان سرشاخه های آن به سرخی یاقوت می گراید و آرام آرام با خیمه زدن پاییز بر منطقه رنگ گل های این درختچه نیز به زرشکی نزدیک می گردد.

با سرد شدن تدریجی هوا کم کم خوشه های زرشک آماده برداشت می شود و کشاورزان این روزها در حال برداشت نوبرانه محصول زرشک بوده تا آن را به صورت تازه دست چین نمایند و به صورت خشک شده و تازه به دیگر استان ها صادر نمایند.

خراسان جنوبی به عنوان شرقی ترین استان کشور خاستگاه محصولات استراتژیکی مانند زرشک است که برداشت این یاقوت سرخ با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در این استان شروع شده و در مناطق گرمسیری تا اواخر آذرماه طول می کشد.

استان خراسان جنوبی به دلیل شرایط آب و هوایی که برای تولید محصول زرشک دارد رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده، اما با وجود شرایط آب و هوایی مناسب برای کاشت این محصول باز هم در بحث صادرات کمتر از سه درصد زرشک تولیدی استان صادر می شود.

خراسان جنوبی؛ مهد پرورش یاقوت سرخ خراسان جنوبی که مهد پرورش این محصول گران بها است در مرداب تنزل این اقتصاد دسته و پنجه نرم می کند.

این استان 98 درصد تولید زرشک کشور را داراست اما تولید و صادرات آن باهم همخوانی ندارد و این موجب شده تا ارزش افز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گنج و رنج زرشک کاران خراسان جنوبی / از سهم ناچیز صادرات تا طمع دلالان

گنج و رنج زرشک کاران خراسان جنوبی / از سهم ناچیز صادرات تا طمع دلالان