مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 خرداد 1399 ساعت 19:252020-05-31دانش

یزدانا گیاه بومی محلی از تیره میخکیان


این گیاه کوچک متعلق به تیره میخکیان (Caryophyllaceae) از شیرکوه یزد در ارتفاع 4000 متری جمع آوری شد و به نام شهر یزد (Yazdana) و لقب گونه آن نیز به نام شیرکوه (shirkuhensis) نام گذاری شده است.

- ایسنا/خراسان رضوی این گیاه کوچک متعلق به تیره میخکیان (Caryophyllaceae) از شیرکوه یزد در ارتفاع 4000 متری جمع آوری شد و به نام شهر یزد (Yazdana) و لقب گونه آن نیز به نام شیرکوه (shirkuhensis) نام گذاری شده است.

گیاه شناسان دانشگاه فردوسی مشهد در راستای همکاری های ملی و بین المللی با گیاه شناسان مؤسسه تحقیقات جنگل ها، مراتع و گیاه شناسان دانشگاه های وین اتریش، کلنگن (cologne) آلمان و آنکارا موفق به کشف گیاهی جدید از تیره میخکیان شدند.

همچنین، یزدانا جنس جدید بومی کشف شده از ارتفاعات شیرکوه و دیگر نمونه های محلی آن بیانگر اولویت در حفاظت و نگهداری مناطق کمتر تحقیق شده مانند کوه های منطقه مرکزی ایران، یزد است.

اگر چه دامنه کوه ها اغلب به عنوان نقاط مهم تنوع زیستی جهانی با سطح بالایی از اندمیسم شناخته می شوند، اما تنوع و اتصالات زیست جغرافیایی کوه هایی که کمتر مورد کاوش قرار گرفته مانند شیرکوه در مرکز ایران، هنوز کشف نشده است.

بر اساس پژوهشی که محققان در رابطه با این گونه گیاهی انجام دادند، می توان گفت: تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک مولکولی توالی DNA هسته ای و پلاستیکی نشان می دهد که یزدا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یزدانا گیاه بومی محلی از تیره میخکیان

یزدانا گیاه بومی محلی از تیره میخکیان