مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 15 مهر 1401 ساعت 14:372022-10-07دانش

ابراقیانوس کره زمین کجا قرار داشته است؟


اقیانوس آرام هم اکنون با تحت پوشش قرار دادن 30 درصد از مساحت زمین و در برگرفتن خطی به طول 19000 کیلومتر در عریض ترین نقطه خود، بزرگ ترین اقیانوس سیاره ما محسوب می شود، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، دیجیاتو نوشت: برای پاسخ به این سوالات بهتر است از این نقطه شروع کنیم که پهناورترین اقیانوس زمین پانتالاسا (Panthalassa) نام داشت و بین 300 الی 200 میلیون سال پیش نه تنها ابرقاره پانجه آ (Pangaea) را در برگرفته بود، بلکه در سرتاسر سیاره نیز گسترده شده بود.

به گفته پروفسور برندن مورفی استاد زمین شناسی دانشگاه سنت فرنسیس اگزویر در نوااسکوشیا، ابر-اقیانوس های این چنینی اغلب هنگامی شکل می گیرند که تنها یک ابرقاره وجود داشته باشد زیرا اگر شما یک ابرقاره داشته باشید طبیعتا نمی توانید بیشتر از یک دریا که آن را احاطه کرده داشته باشید.

پروفسور مورفی در ادامه عنوان می کند که این وضعیت در طول تاریخ سیاره ما احتمالا به دفعات تکرار شده است.

آخرین ابرقاره ای که در زمین وجود داشت پانجه آ بود، به گونه ای که اگر تمام قاره های امروزی مانند قطعات پازل به هم نزدیک و متصل شوند پانجه آ دوباره تشکیل خواهد شد.

یکی دیگر از ابرقاره های زمین رادینیا (Rodinia) نام داشت که با شکل متفاوت و جزیره مانند خود حدود 650 میلیون سال پیش جزیی از اقلیم زمین محسوب می شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابراقیانوس کره زمین کجا قرار داشته است؟

ابراقیانوس کره زمین کجا قرار داشته است؟