مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 بهمن 1400 ساعت 08:072022-01-24بين الملل

چرا چین اصرار دارد قراردادش با ایران پمهان بماند؟


قراردادی که با چین برای مدت 25 سال امضا و در سفر اخیر وزیر امور خارجه اجرای آن شروع شده، از آن دست تصمیماتی است که مردم از متن و مفاد آن بی اطلاع هستند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از روزنامه شرق، جالب است به گفته مسئولان وزارت امور خارجه، این طرف چینی است که بر پنهان بودن مفاد توافق نامه تأکید و اصرار دارد.

پرسش واقعی این است که چرا طرف چینی اصرار دارد متن و مفاد توافق نامه یا هر اسم و عنوان دیگری که به آن داده می شود، در اختیار مردم قرار نگیرد؟ طرف چینی نمی تواند برای ایران تعیین تکلیف کند و طرف ایرانی هم اجازه ندارد توافقی را هرچند صد درصد به نفع ایران باشد، پنهانی منعقد کند.

قانون اساسی چنین اجازه ای نداده است.

به چند اصل از اصول قانون اساسی اشاره می کنیم.

براساس اصل 77، عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قرارداد ها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

این اصل نیازی به تحلیل و تفسیر ندارد و با اصل 125 قانون اساسی که مقرر می دارد امضای عهدنامه ها، مقاوله نامه ها و قرارداد های دولت ایران با سایر دولت ها و همچنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رییس جمهور یا نماینده قانونی او است، همسو است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا چین اصرار دارد قراردادش با ایران پمهان بماند؟

چرا چین اصرار دارد قراردادش با ایران پمهان بماند؟