مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 آذر 1400 ساعت 20:502021-11-28اقتصادي

شوری خاک، عوامل موثر و روش های بهبود آن


مدیرگروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: 20 درصد کل مساحت کشور را اراضی شور تشکیل می دهند.

- دکتر محبوبه جلالی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی خاک توقف شور شدن خاک، تقویت باردهی خاک است، اظهار کرد: شوری آب و خاک مشکلی جدی برای کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران محسوب می شود.

وی با بیان اینکه تنش شوری به عنوان یکی از مهم ترین عوامل کاهش تولیدات کشاورزی شناخته شده است، عنوان کرد: در حال حاضر حجم قابل توجهی از منابع آبی جهان متأثر از شوری است و متعاقب آن شور شدن خاک نیز پدیده ای پیش رونده محسوب می شود که در این میان، ایران پس از کشورهای هند و پاکستان با دارا بودن 8.

6 میلیون هکتار اراضی شور در صدر کشورهای در معرض تهدید تنش شوری قرار دارد.

مدیر گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: بر اساس آخرین گزارشات در مورد ایران، میزان اراضی شور تا 34 میلیون هکتار و به عبارتی 20 درصد از کل مساحت کشور تخمین زده شده است.

جلالی با بیان اینکه علل شوری خاک در ایران را می­ توان به دو دسته عوامل طبیعی و عوامل مصنوعی (انسانی) تقسیم کرد، افزود: عوامل طبیعی شامل بارندگی کم، تبخیر زیاد، جنس تشکیلات زمین شناسی، آب های زیرزمینی شور و .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شوری خاک، عوامل موثر و روش های بهبود آن

شوری خاک، عوامل موثر و روش های بهبود آن