مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 آبان 1400 ساعت 14:102021-10-23سياسي

تقسیم بندی علامه جعفری از اختلافات در امت اسلامی


مرحوم علامه جعفری در گفت و گو با پروفسور کورودا به بیان اختلافات در امت اسلامی پرداخته اند.

- گزارش خبرنگار جی پلاس ، علامه محمدتقی جعفری در مصاحبه با پروفسور کورودا به تقسیم بندی اختلافات در امت اسلامی پرداخته و آن را به دو دسته معقول و نامعقول تقسیم کرده است که در ادامه مطلب بخشی از این گفت و گو به مناسبت ولادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم منتشر می شود: تاریخ اسلام در همه مسائل نظری خود، شاهد اختلاف آرا و عقاید بوده است.

این اختلاف تا آنجا به اصولِ کلیِ مشترک اخلالی وارد نیاورده است، رایج و مورد استقبال بوده و بلکه به عنوان یک امر ضروری تلقی شده است.

حتی در اصول کلی مشترک، مثل: توحید، نبوت، رهبری بعد از پیامبر (امامت)، معاد، صفات خداوندی و قرآن نیز مباحث نظری فراوانی مطرح شده و نه تنها اغلب موجب آن نشده است که متفکران اسلامی یکدیگر را تکفیر کنند، بلکه عامل گسترش و عمق معارف حِکمی و کلامی نیز شده است .

اختلاف در امت اسلامی به دو نوع تقسیم می شود: الف) اختلاف معقول ب) اختلاف نامعقول الف) اختلاف معقول، عبارت است از: اختلافی که ناشی از چگونگی اطلاعات مربوط به مسئله و استعدادها، خصوصاً نبوغ و عموم موضع گیری های طبیعی و قانونی است که اشخاص در ارتباط با حقایق دارند، مانند اختلاف نظر درباره دریافت واقعیات


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تقسیم بندی علامه جعفری از اختلافات در امت اسلامی

تقسیم بندی علامه جعفری از اختلافات در امت اسلامی