مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 4 مهر 1400 ساعت 04:052021-09-26اقتصادي

کشف آثار فلزکاری دوران باستان در زنجان/ مرمت طولانی ترین بازار مسقف ایران


امیر ارجمند امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: در محدوده حوزه معدن نمک 18 محوطه شناسایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه کوزه چی محوطه ای است که بر بالاترین بخش از تپه­ طبیعی بر سر راه مواصلاتی چهرآباد به رضاآباد قرار دارد، اضافه کرد: در راستای مطالعه این محل از میان مجموع 18 محوطه شناسایی شده در اطراف معدن، تپه کوزه چی برای نخستین گام در مطالعات بیشتر و کاوش های کوچک مقیاس انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه کوزه چی بر اساس مقایسات سفالی اولیه، محوطه ای از عصر آهن 3 و دوره هخامنشی است، افزود: تعداد چهار ترانشه بر سطح تپه ایجاد و مورد کاوش قرار گرفته است.

ارجمند با بیان اینکه در گزارش نهایی تعدادی سرباره ذوب فلز و جوش کوره در این تپه تاریخی یافت شد که شواهد به دست آمده، نشانگر کارگاهی بودن این محوطه در اواخر عصر آهن 3 که در آن ذوب فلز و پخت سفال انجام می شده است، دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه از اهداف اصلی این کاوش تعیین توالی لایه ها و تشخیص دوره های فرهنگی موجود در محوطه بوده است، گفت: از جمله مواردی که در این کاوش مورد تأکید بوده است، عدم وجود ارتباط بین محوطه با معدن چهرآباد از منظر فعالیت های معدن کاوی، در صورت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف آثار فلزکاری دوران باستان در زنجان/ مرمت طولانی ترین بازار مسقف ایران

کشف آثار فلزکاری دوران باستان در زنجان/ مرمت طولانی ترین بازار مسقف ایران