مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 شهریور 1400 ساعت 09:052021-09-20بين الملل

افغان ها می توانند طالبان را نرم کنند یا این هنر، نزد ایرانیان است و بس؟!


اگر افغانستان را با ریشه ایران بشناسیم می توانند آرام آرام طالبان را تغییر دهند اگرچه به تعبیر حافظ « گویند سنگ، لعل شود در مقام صبر/ آری شود و لیک به خون جگر شود» اما اگر افغانستان را جدا شده بدانیم هنری نیست که از آنها برآید و شاید مصداق «هنر، - افغان ها می توانند طالبان را نرم کنند یا این هنر، نزد ایرانیان است و بس؟! اگر افغانستان را با ریشه ایران بشناسیم می توانند آرام آرام طالبان را تغییر دهند اگرچه به تعبیر حافظ گویند سنگ، لعل شود در مقام صبر/ آری شود و لیک به خون جگر شود اما اگر افغانستان را جدا شده بدانیم هنری نیست که از آنها برآید و شاید مصداق هنر، نزد ایرانیان است و بس همین باشد: هنرِ به شکل خود درآوردن حاکمان عصر ایران؛ مهرداد خدیر- افغانستان یک راه دارد: طالبان بر این کشور حاکم باشد و سکولارها تدریجا اخلاق طالبان را اصلاح کنند.

یعنی آن ها را از تندروی بیرون بیاورند.

این سخن را آقای دکتر احمد بخشایش اردستانی استاد روابط بین الملل در گفت و گو با عصر ایران به عنوان راهکار میان مدت و بلندمدت بحران جاری در افغانستان بیان کرده است.

نکته قابل تأملی است و به احتمال زیاد ناظر و معطوف به رفتار ایرانیان در طول تاریخ و این که اگر چه حسب ظاهر تسلیم می شدند اما فرهنگ خود را رسوخ می دادند و حتی به مرور حاکمان را به شکل خود درمی آ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افغان ها می توانند طالبان را نرم کنند یا این هنر، نزد ایرانیان است و بس؟!

افغان ها می توانند طالبان را نرم کنند یا این هنر، نزد ایرانیان است و بس؟!