مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 فروردین 1400 ساعت 05:252021-04-19پزشكي

مدل جدیدی برای تحقیقات درباره بیماری آندومتریوز ارائه شد


محققان کشور با نگاهی به اپی ژنتیک اندومتریوزیس در انسان و بررسی متیلاسیون خوشه ژنی همئوباکس انسانی مدل جدیدی برای تحقیقات ارائه کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، رحم از سه لایه داخلی (اندومتر)، لایه میانی از جنس عضله (میومتر) و لایه خارجی (سروز رحم) تشکیل شده است.

در بیماری اندومتریوزیس ، بافت اندومتر رحم به صورت نابجا، بیرون از رحم و در نواحی مختلف مانند دیواره لگن، سطح تخمدان ها، سطح روده ها، دیافراگم و… تشکیل شده، معمولاً با آغاز سیکل قاعدگی شروع به خونریزی کرده، ایجاد درد می کند.

به منظور شناخت بهتر این بیماری از منظر اپی ژنتیک، محققان کشور پژوهشی طراحی کردند که طی آن الگوی متیلاسیون در خوشه ژنی هومئوباکس انسانی (HOX) بین بافت طبیعی و نابجای اندومتر مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.

بدین منظور از 9 زن سالم فاقد اندومتریوزیس و 16 زن مبتلا به اندومتریوزیس نمونه برداری شد؛ سپس نمونه ها به وسیله روش های آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت.

این پژوهش که در مجله بین المللی Fertility and Sterility به چاپ رسیده است، نشان دهنده تفاوت در الگوی متیلاسیون بافت اندودرم طبیعی و نابجا در 28 ژن از 84 ژن مورد بررسی در خوشه ژنی هومئوباکس انسانی و ژن های وابسته به آن بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مدل جدیدی برای تحقیقات درباره بیماری آندومتریوز ارائه شد

مدل جدیدی برای تحقیقات درباره بیماری آندومتریوز ارائه شد