مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 26 فروردین 1400 ساعت 07:552021-04-15اقتصادي

مرغ چرا گران شد؟/ یک سال و نیم بی توجهی به صنعت طیور!


در حالی که کارشناسان از دی ماه 1398 درباره عواقب سوءمدیریت در بازار نهاده های دامی هشدار داده بودند، بی توجهی به این مسئله باعث گرانی مرغ شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازنسبت به عواقب آن هشدار داده بود چراکه مداخلات دولت در فرآیند قیمت گذاری به جای ایفای نقش تنظیم گری در سمت عرضه و توزیع، عملاً کسب و کار مرغداران را از صرفه اقتصادی خارج می کند و طبیعتاً بخشی از آنها را ناگزیر به خروج از بازار می کند.

از طرف دیگر سامانه پر از نقص بازارگاه و اعطای ارز 4200 به عنوان سوبسید ارزی به واردکننده های نهاده ها که به دلیل اختلاف قیمت 400 درصدی با نرخ ارز در بازار آزاد، بروز رانت و فساد از محل این اختلاف قیمتی را بسیار جذاب کرده بود، تا جایی که برای مرغدار خرید نهاده بیش از حد نیاز از سامانه بازارگاه و فروش آن در بازار آزاد بسیار به صرفه تر از ادامه کسب و کار مرغداری شده بود.

اما اکنون آمارهای مرکز آمار با تأیید هشدارهای قبلی خبرگزاری مهر نسبت به کاهش تولید و عرضه مرغ به دلایل مذکور، نشان می دهد در سال گذشته بین 4 تا 5 هزار مرغداری غیر فعال در کشور وجود داشته که این تعداد سال 98 به 2 هزار 244 واحد کاهش یافته بود.

اما بازهم در سال 99 تعطیلی 1824 مرغداری گوشتی، بار دیگر تعداد مرغداری های غیر فعال به بیش از 4 هزار واحد رساند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مرغ چرا گران شد؟/ یک سال و نیم بی توجهی به صنعت طیور!

مرغ چرا گران شد؟/ یک سال و نیم بی توجهی به صنعت طیور!