مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 11 اسفند 1399 ساعت 20:352021-03-01بين الملل

پلیس بازی انگلیسی ها در جنوب ایران!


روزگاری بود که انگلیس با حکومت ایران مذاکره و گفت وگو نمی کرد، بلکه برای تأمین منافعش در خاک ایران خودش تصمیم می گرفت و خودش اجرا می کرد.

یک بار هم آمد داخل خاک ایران و پلیس تشکیل داد؛ - همین دیروز گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: 12 اسفند سال 1294 شمسی ژنرال سِر پِرسی مولس وُرث سایکس به ایران آمده بود تا پلیس جنوب را تشکیل دهد؛ با خودش چند افسر احمدشاه قاجار هم فقط نگاه می کرد، یک پلیس 6 تا 11 هزار نفری با توپخانه و سواره نظام در جنوب ایران تشکیل داد که دمار از روزگار ایرانی ها در آورد؛ از بوشهر تا اصفهان؛ تقریبا نصف ایران.

سر پرسی سایکس ؛ رییس پلیس خودسر جنوب ایران ماهی 100 قران حقوق! نیروهای پلیس جنوب از کجا می آمد؟ سربازانی بودند از مستعمرات انگلیس در آسیا.

اما سربازان ایرانی هم بودند؛ در آن دوره که غذا هم گیر نمی آمد و قحطی بزرگ (از 1296 تا 1298 شمسی) در راه بود، ماهی 100 قران حقوق می دادند به سربازان و این طوری نیرویی قوی تشکیل دادند در سراسر جنوب ایران.

یرواند آبراهامیان تاریخ نگار معاصر درباره ترکیب نیروی پلیس جنوب می نویسد: این نیرو از نظر اندازه، چندان بزرگ نبود، اما از آن جایی که ایران ارتشی در اختیار نداشت، به نسبت، نیروی بسیار مهمی بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پلیس بازی انگلیسی ها در جنوب ایران!

پلیس بازی انگلیسی ها در جنوب ایران!