مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 9 بهمن 1399 ساعت 08:352021-01-28بين الملل

مرور تاریخ در «پادشاه مردم»/ وقتی انقلابی تونس به صلیب کشیده شد + تصاویر


«بای» لقب پادشاهان تونس است؛ برخی از این پادشاهان مانند «احمد بای» دغدغه رهایی مردم از دست استعمارگران فرانسوی را داشته اند، برخی هم مانند «محمد الصادق بای» مردم را به چشم رعیت می دیدند و جفا می کردند.

-   * جرقه های نخستین انقلاب تونس در زمان محمد الصادق بای او که غرق در لذت ها شده بود و خزانه کشور را نثار کنسول ها و میهمانان خارجی می کرد، مصطفی خزندار وزیر یونانی الاصل او اختیارات بسیاری داشت و تصمیماتی گرفت که موجب نارضایتی مردم شد.

از جمله این تصمیم ها، پروژه انتقال آب از زغوان (شهری در شمال شرقی تونس) بود که پول های زیادی را بلعید، تا جایی که به عنوان توافقنامه منحوس از آن یاد می شود.

برای تأمین هزینه این پروژه، دولت مالیات بر مردم را افزایش داد؛ مالیات بر غلات، زیتون و خدمات مردمی موسوم به مجبی .

    در قسمت مستند این فیلم به تفاوت های منطقه ای به علاوه فقر و وضعیت حومه ای پرداخته شده است و عنوان می شود که افزایش مالیات از 36 به 72 ریال و تعمیم آن بر تمامی شهروندان ذکور که توان به دست گرفتن سلاح را داشتند، فتیله انقلاب روشن شد.

در حالی که این مالیات ابتدا تونس، قیروان، سوسه، منستیر و صفاقس را شامل نمی شد و همین، یکی از دلایلی بود که باعث تقویت اختلافات منطقه ای شد، اما پس از رویارویی با کسری بودجه و ضرورت تأمین آن، دست ه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مرور تاریخ در «پادشاه مردم»/ وقتی انقلابی تونس به صلیب کشیده شد + تصاویر

مرور تاریخ در «پادشاه مردم»/ وقتی انقلابی تونس به صلیب کشیده شد + تصاویر